Dom Sumurup Ing Banyu Tegese

Umum Jawa mengenal beberapa bentuk tendensi bahasa yang memiliki fungsi sebagai piwulang (pengajian pengkajian) secara verbal. Mode bahasa yang dituturkan secara drop temurun dalam vitalitas awam Jawa tersebut sering dikenal bagaikan pepatah (peribahasa Jawa) nan dalam bahasa Jawa masyarakat belalah menyebutnya dengan cap paribasan, bebasan, dan saloka.

Ketiga bentuk pepatah Jawa tersebut merupakan bentuk gaya bahasa yang berisi pitutur bijak yang demap digunakan oleh awam Jawa dalam memajukan wejangan, teguran, maupun sindiran kepada orang lain. Paribasan, bebasan, dan saloka merupakan susuk pepatah Jawa yang dibedakan berdasarkan gaya penyampaiannya. Bakal lebih mengenal ketiga bentuk pepatah Jawa beserta contohnya tersebut, simak selanjutnya ulasan kami berikut ini.

paribasan-bebasan-saloka.jpg

1. Pepatah Jawa Paribasan

Paribasan
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone, mawa teges entar (kiasan) lan ora ngemu surasa pepindhan (terjemahan;Paribasan (Jawa) adalah pengenalan-kata (kerumahtanggaan bahasan Jawa) yang teguh dalam penggunaannya, yang memiliki makna (kiasan) dan tidak mengandung makna pengandaian (berharga metaforis)).

Secara umum paribasan merupakan bentuk gaya bahasa (Jawa) yang weduk pembukaan-perkenalan awal yang kerumahtanggaan penggunaannya tidak boleh dialih bahasakan. Paribasan menggunakan bahasa jawa secara lugas, jelas dan tidak menggunakan pengandaian, perbandingan, atau perumpamaan. Alas kata-kata ataupun gaya bahasan privat paribasan ampuh nasihat, sapa, ataupun sindiran kepada hamba allah lain.

Contoh Paribasan atau peribahasa Jawa dan artinya;


  1. Adigang adigung adiguna
    , tegese ngendel-endelake kekuwatane, kaluhurane, lan kapintarane. (artinya; mengandalkan (memanggakan) kekuatannya, kekuasaannya, dan kepandaian yang dimilikinya).

  2. Ana catur mungkur
    , tegese ora gelam ngrungokake rekasaning liyan kang ora prayoga.(artinya; tidak mau mendengarkan keluh kesah/ gunjingan makhluk lain yang enggak baik).

  3. Angon mangsa
    , tegese golek wektu kang prayoga utawa golek wektu kang becik.(artinya; menunggu waktu nan tepat atau mencari waktu yang baik).

  4. Anak ulah bapa kapradhah
    “, tegese wong tuwa nemu pakewuh amarga saka tumindake anak kang abnormal prayoga.(artinya; orang tua lontok sekali lagi ikut menanggung akibat dari perbuatan anaknya yang enggak baik).

  5. Angon ulat mago ngumbar tangan
    “, tegese ngulat-ulati limpene wong, tujuane arep njupuk dagangan sing dilimpe mau.(artinya; memperhatikan kealpaan orang, dengan pamrih mengambil/ mencuri komoditas yang diinginkan).

  6. Becik ketitik ala ketara
    “, tegese tumindak becik lan tumindak ala bakal ketara tembe mburine utawa dititeni tembe mburine.(artinya; perbuatan baik dan buruk tentu akan terpandang nantinya).

  7. Tembelang ketekuk pinter keblinger
    “, tegese wong bodho utawa wong pinter padha nemu rekasa utawa nemu cilaka.(artinya; keledai ataupun orang pintar satu saat akan menemui kesulitan).


  8. Cincing-cincing meksa klebus
    “, tegese karepe arep ngirit jebul apalagi entek akeh.(artinya; maksud hati ingin berhemat/ irit tetapi malah boros).

  9. Ciri wanci lelai ginawa nyenyat
    “, tegese pakulinan ala ora bisa ilang nganti tumekaning konsentrat.(artinya; kebiasaan/ watak buruk seseorang tidak akan hilang sampai mati).

  10. Criwis tersuguh
    “, tegese akeh omongane ananging uga mrantasi ing gawe.(artinya; banyak omongnya tetapi juga mampu menyelesaikan pegangan dengan benar).

  11. Dahwen ati open
    “, tegese wong kang nacat, nanging panacate iku amarga duwe intensi marang barang sing dicacat mau.(artinya; manusia yang mengkritik/ merusakkan karena memiliki niat/ keinginan bikin memiliki sesuatu nan dicela tersebut).

  12. Desa mawa pendirian negara mawa pengelolaan
    “, tegese saben papan utawa dhaerah duwe adat utawa tatacara dhewe-dhewe.(artinya; setiap tempat ataukewedanan
    mempunyai adat dan aturan sendiri-seorang
    ).

  13. Dudu sanak dudu kadang rupe ranah melu kelangan
    “, tegese sanajan wong liya manawa nandhang ora kepenak dibelani utawa euro sirep melu nggetuni.(artinya; meskipun bukan saudara atau anak adam lain takdirnya dijangkiti petaka juga masuk merasakan kesedihan dan penyesalan).

  14. Durung pecus keselak besus
    “, tegese durung pinter menyambut gawe, ananging wis cak hendak werna-werna utawa wis kepingin rabi.(artinya; belum juru kerumahtanggaan bekerja, tetapi sudah berambisi neko-neko).

  15. Entek amek kurang golek
    “, tegese anggone misuh ngunek-unekake sakatoge utawa saenteke.(artinya; memarahi atau mencacat seseorang habis-habisan).

  16. Bernafsu-garing
    “, tegese ketoke katon sugih, ananging sajatine rekasa uripe utawa kacingkrangan panguripane.(artinya; kelihatannya kaya raya, semata-mata sememangnya hidupnya menderita ataupun kekurangan).

  17. Gliyak-gliyak tumindak sareh pakoleh
    “, tegese sanajan anggone nindakake sakepenake wusane kaleksanan kanthi becik wusanane.(artinya; meskipun berlaku semaunya seorang doang dapat terlaksana dengan baik dan lancar).

  18. Njajah desa milang kori
    “, tegese lelungan adoh tekan ngendi-endi desa, kutha, negara kabeh wis diparani.(artinya; bepergian jauh mengarungi pelosok kewedanan semua sudah didatangi).

  19. Jalukan ora wewehan
    “, tegese wong senengane njaluk, nanging ora gelem weweh utawa menehi.(artinya; orang nan suka menanyakan, hanya tidak mau berbagi atau memberi).

  20. Jer basuki mawa beya
    “, tegese samubarang gegayuhan utawa kabeh gegayuhan mbutuhake ragat utawa biaya.(artinya; setiap kehausan ataupun cita-cita karuan membutuhkan biaya).

  21. Njunjung ngentebake
    “, tegese wong senengane ngalem, nanging sajatine ngasorake.(artinya; insan yang doyan memuji, tetapi sesungguhnya kamu ki memberaki).

  22. Kalah cacak menang cacak
    “, tegese samubarang panggawean kudu dicoba dhisik bisa lan orane.(artinya; pencahanan apapun terbiasa dicoba terlampau bisa dan tidaknya).

  23. Ikat kliwat gancang gempor
    “, tegese tumindak kanthi grusah-grusuh, wusanane ora kebeneran.(artinya; karier nan dilakukan tergesa-gesa jadinya bukan akan tepat/ lain baik).

  24. Bertepuk tangan ora tombok
    “, tegese melu ngrasakake seneng nanging ora melu ragad.(artinya; ikut merasakan kesukaan/ kegembiraan tetapi tak mengasingkan tip).

  25. Ketula-tula ketali
    “, tegese wong kang uripe rekasa banget utawa wong kang kesandung sandhung uripe.(artinya; sosok nan hidupnya menderita atau kumpal hidupnya).

  26. Kumenthus ora pecus
    “, tegese wong kang umuk utawa congkak ananging ora sembada.(artinya; orang yang berlagak pintar tetapi sebenarnya tidak reaktif/ tidak bisa apa-segala apa).

  27. Ladak kecangklak
    “, tegese wong kang tansah nukari wong liya wusanane kena akibate dhewe.(artinya; orang yang suka menyakiti/ mengganggu insan lain pada hasilnya akan dijangkiti risikonya sendiri).
  28. Maju tatu memanjang ajur“, tegese maju utawa memanjang kabeh bakal mbebayani utawa nyilakani.(artinya; maju atau mundur semua serba berbahaya).

  29. Mbuwang tilas
    “, tegese ethok-ethok ora ngerti tumindak ala sing dilakoni.(artinya; pura-jala-jala lain tahu perbuatan buruk yang dilakukannya).

  30. Mikul dhuwur mendhem jero
    “, tegese anak kang boleh njunjung drajate wong tuwane.(artinya; anak asuh yang dapat menjunjung tinggi derajat makhluk tuanya).

  31. Nabok nyilih tangan
    “, tegese tumindak mulasara wong utawa gawe sengsarane wong alat angkut kongkonan.(artinya; mengerjakan buruk/ mencelakai individu dengan menyuruh orang enggak).

  32. Ngluruk tanpa bala, sugih sonder bandha, menang tanpa ngasorake
    “, tegese wong kang tansah sugih ngelmu.(artinya; orang nan selalu kaya akan ilmu).

  33. Nyolong pethek
    “, tegese mleset saka pangirane utawa mleset saka pametheke.(artinya; meleset dari perkiraan).


  34. Pupuran sadurunge benjut
    “, tegese wong kang ngati-ati sadurunge nandhang cilaka.(artinya; orang nan selalu berhati-hati sebelum terkena bencana alam).

  35. Rawe-rawe rantas, malang-malang putung
    “, tegese samubarang kang ngalang-alangi kekarepane untuk disingkirake utawa dibrastha.(artinya; semua peristiwa yang membendung keinginannya akan disingkirkan).

  36. Rukun agawe santosa crah agawe bubrah
    “, tegese wong utawa negara kang rukun dapat dadi kuwat dene yen cecongkrahan njalari ringkih gampang dijajah.(artinya; kerukunan antar umum akan menjadikan negara itu kuat dan sentausa, namun jika masyarakat berjauhan berai akan menjadikan negara itu rengsa dan mudah dijajah).

  37. Sabaya bibit sabaya mukti
    “, tegese wong bebojohan urip rekasa dilakoni wong loro urip mulya uga dilakoni wong loro.(artinya; dalam berumahtangga rumit maupun senang dijalani bersama)

  38. Sadumuk bathuk sanyari manjapada ditohi pati
    “, tegese wong kang gawe pasulayan marga ngganggu bojone liyan utawa gawe pasulayan marga gontai sapetak bakal dilabuhi nganti mati.(artinya; orang yang membuat ki aib karena mengganggu istri orang alias karena perebutan tanah akan dilawan setakat senyap).

  39. Hening ing maksud rame ing gawe
    “, tegese mbantu nyambut gawe mempeng utawa sregep tanpa duwe harapan apa-segala apa.(artinya; dengan ikhlas membantu sosok lain tanpa mengharap imbalan apa-apa).

  40. Sembur-sembur adas, siram-siram bayem
    “, tegese maka dari itu pamujine wong akeh muga-muga kaleksanan gegayuhane.(artinya; beruntung wirid restu banyak khalayak semoga terulur tujuan dan cita-citanya).

  41. Sing sapa salah seleh
    “, tegese sapa sing keseleo wusanane bakal teluk utawa ngakoni.(artinya; siapapun yang mengerjakan kesalahan suatu saat karuan akan kalah dan mengakuinya pun).

  42. Sura dira jayaningrat bertarai dening pangastuti
    “, tegese wong ampuh tumindak ala, bakal sirna dening wong kang tumindak becik.(artinya; insan nan mengerjakan perbuatan buruk meskipun abadi, ampuh, dan berwajib, pasti akan kalah dengan orang yang berbuat baik).

  43. Tega larane ora tega patine
    “, tegese wong kang tego rekasane, nanging ora tega marang patine wahana menehi pitulungan.(artinya; sosok nan tega mengawasi kesusahan orang lain, tetapi tak tega menyibuk orang lain mati).

  44. Tinggal glanggang colong playu
    “, tegese prajurit kang ninggalake kasatriyane sarana ninggalake ing peperangan.(artinya; prajuri nan memencilkan kehormatannya dengan lari dari bekas perang).

  45. Tut wuri handayani
    “, tegese wong tuwa utawa master kang nyekarep marang pepinginane wong enom kang luhur, sarana ngulat-ulatake lan aweh prayoga saperlune.(artinya; dari pinggul seorang temperatur harus dapat memasrahkan galakan dan arahan).

  46. Nulung menthung
    “, tegese wong katone mitulungi, nanging sajatine gawe rekasane wong sing ditulungi.(artinya; orang yang menyerahkan bantuan, tetapi senyatanya malah menyerahkan beban kepada insan yang ditolong).

  47. Tuna satak bathi sanak
    “, tegese wong kang rugi satus, nanging bathi paseduluran.(artinya; orang yang rugi harta/ uang jasa, belaka untung semakin dekat dengan saudara/ dempet persaudaraannya/ mendapat uri).

  48. Khusus welat
    “, tegese sedulur tunggal bapa biyunge.(artinya; saudara kandung maupun saudara damping).

  49. Ulat madhep ati karep
    “, tegese kekarepane lahir batine wis mantep banget.(artinya; keinginan lahir batinnya mutakadim mantab dan yakin).

  50. Undhaking pawarta sudaning antaran
    “, tegese pawarta utawa kabar iku selisih karo kasunyatane.(artinya; proklamasi alias berita yang diterima berbeda dengan pemberitahuan sebenarnya).

  51. Welas tanpa lalis
    “, tegese karepe ngeman, ananging malah gawe kapitunan.(artinya; kehendak menolong berderma tetapi malah kaprikornus sengsara/ rugi koteng).

  52. Wiwit kuncung nganti gelendong
    “, tegese wiwit bucah nganti tuwo.(artinya; mulai muda setakat tua).

  53. Yitna yuwana lena kena
    “, tegese wong sing ngatia-ati bakal slamet, nanging wong sing sembrana bikin nemu cilaka.(artinya; hamba allah yang kulimat pasti selamat, dan orang nan ceroboh akan celaka).

2. Adagium Jawa Bebasan

Bebasan
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone mawa teges entar (kiasan) lan ngemu surasa pepindhan. Sing pindhakake iku sipate wonge (terjemahan;
Bebasan
(Jawa) yaitu kata-introduksi (intern bahasan Jawa) yang tetap internal penggunaannya, yang mempunyai makna kiasan dan mengandung makna pengandaian. Dimana yang diandaikan tersebut yaitu sifat, watak, atau keadaan seseorang).




Secara umum bebasan merupakan bentuk gaya bahasa (Jawa) nan berisi introduksi-kata yang dalam penggunaannya tak boleh dialih bahasakan. Bebasan menggunakan bahasa jawa yang disampaikan menggunakan pengandaian nyata sifat, watak, ataupun keadaan seseorang. Kata-alas kata atau gaya bahasan dalam bebasan kebal nasihat, teguran, ataupun karikatur kepada basyar bukan.

Contoh Bebasan Jawa dan artinya;


  1. Abang-abang lambe
    “, tegese guneme mung kanggo lamis-lamis.(artinya; berbicaranya cuma berbasa-basi).

  2. Adol lenga keri busike
    “, tegese wong kang andum barang, nanging dheweke terlebih ora keduman.(artinya; orang yang membagi-bagikan komoditas doang dia seorang lebih-lebih lain kebagian).

  3. Ana bapang sumimpang
    “, tegese nyingkiri sekabehing bebaya.(artinya; menyingkir semua peristiwa yang berbahaya).

  4. Ana begjane ora ana daulate
    “, tegese arep nemu begjane nanging wurung.(artinya; kepingin mandapatkan keuntungan belaka belum atau hampir mendapatkan keuntungan/ hal yang diinginkan).

  5. Anirna patra
    “, tegese nyingkiri tulisane dhewe sing ora becik.(artinya; menyingkir tulisannya sendiri nan tak baik).

  6. Angin silem ing warih
    “, tegese tumindak ala kanthi sesindheman.(artinya; bertindak buruk/ berbuat buruk secara diam-diam).

  7. Paduka tuan godhong jati garing
    “, tegese wong kang asor banget, ora ana ajine.(artinya; orang yang terbatas/ buruk sekali enggak berhargadiri sama sekali).

  8. Ancik-ancik pucuking eri
    “, tegese wong kang uripe kang tansah ngandhut kuwatir.(artinya; bani adam yang hidupnya munjung dengan marabahaya/ kekhawatiran).

  9. Anggenthong umos
    “, tegese wong kang ora dapat nyimpen wadi.(artinya; orang yang tak bisa menggudangkan rahasia).

  10. Asor penggilingan nunggwing gelas
    “, tegese wong guneme manis tur marak ati, lan bisa mranani sing krungu.(artinya; orang yang tutur katanya manis sehingga membuat siapapun nan mendengarkan terkesan/ terpukau dengan tutur katanya).

  11. Arep jamure emoh watangane
    “, tegese gelem kepenake ora gelem rekasane.(artinya; mau enaknya tidak mau susahnya).

  12. Kiai kesulah anak asuh molah
    “, tegese yen wong-tuwa oleh prekara, momongan uga melu ngrasakake lan muatan jawab.(artinya; jika orang sepuh mendapat keburukan, anak juga akan ikut merasakan dan masuk bertanggungjawab).

  13. Barung (Mbarung) sinang
    “, tegese nyela-nyela wong guneman.(artinya; menyelit musyawarah makhluk/ menyusup-nyela obrolan basyar).

  14. Dalithuk kukum
    “, tegese mbudidaya ucul saka ing hukum utawa angger-angger.(artinya; berusaha lari dari azab).

  15. Beguguk (Mbeguguk) ngutha waton
    “, tegese mbangkang marang perentah.(artinya; membangkang perintah).

  16. Beras wutah arang mulih marang takere
    “, tegese samubarang kang wis owah saka asale sukar bisane pulih kaya maune.(artinya; susuatu yang sudah berubah dari asal mulanya tidak-tidak bisa pulih seperti sedia kala).

  17. Uber uceng kelangan deleg
    “, tegese ngupaya barang sepele, lan ngorbanake barang gedhe kang wus kecekel ing tangan.(artinya; berusaha mengejar sesuatu yang kecil tetapi apalagi mengorbankan sesuatu yang besar yang sudah dimiliki).

  18. Diwenehi ati ngrogoh rempela
    “, tegese diwenehi enak, ananging isih minus trima, njaluk sing luwih eco maneh.(artinya; sudah diberi yang mak-nyus tetapi masih tekor puas dan meminta yang makin enak juga).

  19. Dikempit bernas wade
    ,
    dijuju kaya manuk“, tegese barang kang banget ditrisnani.(artinya; sesuatu yang sangat dicintai).

  20. Dikena iwake aja nganti buthek banyune
    “, tegese wong kang panjangkane kaleksanan, nanging ora gawe gendra utawa berselisih.(artinya; menginginkan sesuatu mudahmudahan tercapai jangan sebatas membuat masalah alias keributan).

  21. Dudu berase ditempurake
    “, tegese nyambungi gunem, nanging ora cundhuk karo sing dirembug.(artinya; ikut nyambung pembicaraan anak adam tetapi tidak sesuai dengan yang dibahas).

  22. Durung ilang rabuk lempuyane
    “, tegese isih enom banget.(artinya; masih sesak muda).

  23. Emban cindhe emban siladan
    “, tegese pilih hidayah utawa ora nonblok marang siji lan sijine.(artinya; memperbedakan anugerah atau enggak adil antara suatu dengan nan lainnya).

  24. Esuk dhele tunggang tempe
    “, tegese gampang molah-malih atine, ora teteg.(artinya; gampang berubah perhatian, bukan kukuh).

  25. Genteni watang putung
    “, tegese nglungsur kalungguhane wong kang wis sunyi.(artinya; mewarisi jabatan hamba allah yang sudah lalu meninggal).

  26. Gawe luwangan ngurugi luwangan
    “, tegese wong kang golek utang kanggo nyarutang.(artinya; khalayak yang meminjam persen cak bagi menutup utang).

  27. Geguyon dadi rintihan
    “, tegese gegojegan, wusanane gawe runyam.(artinya; hanya bercanda tetapi lebih-lebih membentuk susah).

  28. Gemblung jinurung, edan kuwarisan
    “, tegese tumindak nekat, nanging terlebih nemu kabegjan.(artinya; berbuat bahaduri tetapi malah berkat).

  29. Gendhon rukon
    “, tegese tumindak bebarengan amrih padha kepenake.(artinya; melakukan tindakan serempak demi kebaikan bersama).

  30. Golek-golek ketanggor wong luru-luru
    “, tegese arep tumindak ala, wusanane kepergok wong kang uga tumindak ala.(artinya; mau mengerjakan tebal hati, kemudian bersesuai manusia nan mengamalkan jahat pula).

  31. Gondhelan poncoting tapih
    “, tegese nggantungake uripe marang bojo.(artinya; meranggitkan vitalitas lega istri).

  32. Gotong buntang
    “, tegese lelungan mung wong telu ngliwati papan sing mbebayani.(artinya; bepergian hanya bertiga melewati palagan yang sauh/ berbahaya).

  33. Gupak pulut ora mangan nangkane
    “, tegese melu rekasa ora melu ngrasakake kepenake.(artinya; ikut berjuang/ ikut merasakan susahnya tetapi tidak menikmati hasilnya).

  34. Njagakake endhoge si blorok
    “, tegese njagakake barang kang durung mesthi anane.(artinya; berambisi sesuatu yang belum tentu).

  35. Nyundhang bathang bantheng
    “, tegese njunjung keturunane wong luhur kang wis nahas.(artinya; menjunjung keturunan orang yang mulia yang menengah apes).

  36. Kadang konang
    “, tegese wong sing ngaku sedulur mung karo sing sugih.(artinya; mengaku-ngaku tembuni jika rani dan banyak harta).

  37. Ketepang ngrangsang gunung
    “, tegese proletariat nduwe gegayuhan kang tangeh meskipun kelakon.(artinya; orang papa nan punya cita-cita nan mustahil tercapai).

  38. Gemuk banyu karo lenga
    “, tegese wong paseduluran kang ora dapat akur.(artinya; hubungan asosiasi yang tidak bisa hidup rukun).

  39. Kakehan gludhug terbatas udan
    “, tegese wong kang kakehan omong nanging ora ana nyatane.(artinya; turunan yang banyak wicara tetapi kenyataannya kosong/ sahaja besar kecek kosong).

  40. Kebak luber komikal kacik
    “, tegese wong kang owah pikirane amarga kakehan ngelmu.(artinya; orang nan mengalami bisikan jiwa karena biasanya mantra).

  41. Kebanjiran segara sembayan
    “, tegese wong kang oleh kabegjan kang gedhe matumpa-tumpa.(artinya; orang yang mendapatkan keberuntungan besar bertubi-tubi).

  42. Kegedhen empyak kurang cagak
    “, tegese wong kang kegedhen panjangka rendah sarana.(artinya; orang yang berkeinginan tinggi cuma bukan memiliki sarana simpatisan).

  43. Kejugrugan gunung menyan
    “, tegese wong kang oleh kabegjan kang gedhe banget.(artinya; anak adam nan memperoleh kejayaan besar sekali).

  44. Kekudhung walulang macan
    “, tegese wong kang tumindak kanthi aling-aling wong kang duwe panguwasa.(artinya; orang yang bernaung dibalik orang nan disegani/ penguasa).

  45. Kerot minus untu
    “, tegese wong kang duwe kekarepan ananging ora duwe sarana.(artinya; orang yang memiliki keinginan namun tidak memiliki wahana).

  46. Karubuhan gunung
    “, tegese wong kang nandhang kasusahan gedhe.(artinya; individu nan semenjana mengalami komplikasi lautan).

  47. Komikal tandha lokak
    “, tegese wong kang sugih omong tandhane sithik kawruhe.(artinya; anak adam yang ceriwis biasanya sedikit aji-aji).

  48. Kawan kuncung wanen
    “, tegese wong kang sesambungan utawa paseduluran nganti tuwa.(artinya; persaudaraan persaudaraan yang berlangsung sampai gaek).

  49. Sembayan balung tanpa isi
    “, tegese rebutan dagangan sepele ora ana gunane.(artinya; berebut peristiwa sepele yang lain cak semau manfaatnya).

  50. Mbalung tali perut
    “, tegese wong kang nduweni kekarepan kang kendho kenceng.(artinya; orang nan mempunyai kemauan tidak tentu/ kadang kuat, kadang lemah).

  51. Mbrojol selaning sisir
    “, tegese wong kang uwal saka bebaya kang nemahi.(artinya; basyar yang berhasil ampunan berusul bahaya/ musibah yang menghinggapi).

  52. Ngasalake negara
    “, tegese wong kang ora manut tatanan.(artinya; orang yang tidak menuruti peraturan).

  53. Ngangsu banyu nganggo kranjang
    “, tegese wong kang golek ngelmu nanging ilmune ora dimanfaatake, wong golek ngelmu tapi saranane ora pas.(artinya; makhluk yang mengejar ilmu doang ilmunya enggak dimanfaatkan alias orang yang mencari ilmu dengan sarana yang tak tepat).

  54. Nglungguhi klasa gumelar
    “, tegese wong kang nampa warisan mung kari nemu kepenake.(artinya; orang yang menerima warisan dan tinggal menerima enaknya saja).

  55. Ngubak-ubak banyu bening
    “, tegese gawe rerusuh ana ing panggonan kang penyelenggaraan tentrem.(artinya; membuat kerusuhan di tempat yang aman dan damai).

  56. Nguthik-uthik macan dhedhe
    “, tegese wong kang njarak gawe nesune wong gedhe kang wis lilih nesune.(artinya; khalayak yang takhlik marah individu terpandang yang sudah mulai reda berusul kamarahan).

  57. Ngguthuk/nuthuk elor kena daksina
    “, tegese wong kang nyemoni wong, wusane sing krasa wong liya.(artinya; insan yang melakukan sesuatu kepada seseorang tetapi yang terkena yakni cucu adam tak).

  58. Nguyahi segara
    “, tegese wong kang weweh marang wong sugih, wusanane ora ana gunane.(artinya; hamba allah nan menjatah sesuatu kepada orang yang mutakadim kaya, sehingga pemberiannya tidak signifikan).

  59. Nututi layangan pedhot
    “, tegese wong kang ngupaya baline barang sepele, yen ketemu ora sumbut karo rekasane.(artinya; orang yang berusaha mencari barang yang sepele, jika tercapai bukan sekufu dengan usahanya).

  60. Nyangoni kawula minggat
    “, tegese wong kang ndandani barang kang gampang rusak.(artinya; cucu adam yang memperbaiki barang nan mudah rusak).

  61. Nyugokake bugel gawang sempu
    “, tegese wong kang njagokake wong bodho dadi pemimpin amarga isih sedulure dhewe.(artinya; khalayak yang menjagokan orang lompong menjadi pemimpin karena masih tali pusar seorang).

  62. Othak-athik didudut angel
    “, tegese wong kang omongane tembang kepenak jebul angel leladenane.(artinya; orang yang cara berbicaranya kelihatan enak didengar, tapi ternyata selit belit diatasi/ dilayani).

  63. Ora uwur ora sembur
    “, tegese ora gelem cawe-cawe menehi pawitan segala apa-apa.(artinya; tak mau ikut memberi kooperasi apa-apa).

  64. Pandengan karo srengenge
    “, tegese wong kang memungsuhan karo wong kang duwe panguwasa.(artinya; orang yang bermusuhan dengan orang yang mempunyai pengaruh).

  65. Ramban-ramban tanggung
    “, tegese wong kang ndakwa marang wong, nanging ora diceplosake.(artinya; orang yang mendakwa kepada seseorang tetapi tidak disampaikan/ diutarakan).

  66. Rindhik asu ginitik
    “, tegese wong nindakake pagawean kang semupakat karo kekarepane.(artinya; orang yang melakukan pekerjaan nan sesuai dengan keinginannya).

  67. Rubuh-rubuh gedhang
    “, tegese wong kang mung melu-melu, ora ngerti tujuane.(artinya; turunan yang hanya latah, sepatutnya ada bukan tau tujuannya).

  68. Sandhing kebo gupak
    “, tegese wong kang cedhak karo wong ala, wusanane melu ketularan ala.(artinya; orang nan karib dengan orang-orang jahat nan pada akhirnya tertular jahat).

  69. Sandhing kirik gudhigen
    “, tegese wong kang cedhak karo wong ala kelakuwane wusanane bakal tertular tumindake sing ala mau.(artinya; orang yang sanding dengan orang yang buruk kelakuannya pada kesannya tertular ragam buruk tadi).

  70. Sedhakep angawe-awe
    “, tegese wong kang ninggalake tumindak ala, ananging ing batin isih kepingin nglakoni.(artinya; orang yang meninggalkan perbuatan buruk tetapi dalam hati masing kepingin mengerjakan perbuatan buruk tersebut).

  71. Suduk gunting tatu loro
    “, tegese wong nindakake pagawean mung sarwa kleru, mula kapitunane luwih saka siji.(artinya; orang yang mengamalkan jalan hidup yang cak acap enggak tepat/serba riuk, sehingga n kepunyaan banyak kesalahan).

  72. Wis kebak sundukane
    “, tegese wong kang wis akeh banget dosane utawa kaluputane.(artinya; orang yang mutakadim mempunyai banyak dosa dan kesalahan).

3. Pepatah Jawa Saloka

Saloka
yaiku unen-unen kang ajeg panganggone lan ngemu surasa pepindhan, dene sing ngemu surasa pepindhan iku wonge, lan iso anggo pepindhan kewan utawa dagangan. (terjemahan;
Saloka (Jawa) yaitu kata-kata (dalam bahasan Jawa) yang tetap dalam penggunaannya dan n kepunyaan makna pengandaian, dimana yang diandaikan tersebut adalah orang, dan bisa menggunakan pengandaian binatang maupun produk). Lumrahe tembung kang isi pepindhaning wong mau, dumunung ana ngarep ukara utawa kawiwitane ukara.

Secara umum saloka ialah bentuk gaya bahasa (Jawa) yang sakti kata-introduksi yang internal penggunaannya bukan boleh dialih bahasakan. Saloka menggunakan bahasa jawa yang disampaikan menggunakan pengandaian cucu adam, binatang, alias barang. Prolog-kata atau kecenderungan bahasan dalam saloka juga kebal nasihat, teguran, atau sindiran kepada orang lain.

Konseptual Saloka atau Petitih Jawa dan artinya;


  1. Asu belang rantai wang
    “, tegese wong ala utawa wong asor nanging sugih.(artinya; khalayak jelek, rendah, atau jahat cuma gemuk).

  2. Asu gedhe menjuarai kerahe
    “, tegese wong luwih dhuwur pangkate lan luwih gedhe panguasane biasane berjaya perkarane.(artinya; anak adam yang lebih tinggi derajat pangkatnya galibnya menang permasalahannya).

  3. Ati bong oleh oncong
    “, tegese wong kang duwe karsa ala, ana sing nyarujuki makanya dalane.(artinya; orang nan punya niat buruk/ buas ada nan kondusif dan mendapat habuan jalan).

  4. Baladewa ilang gapite
    “, tegese wong kang ilang kekuwatane.(artinya; orang yang kesuntukan kekuatannya).

  5. Bathok bolu isi madu
    “, tegese wong asor nanging sugih kapinteran.(artinya; orang rendahan cuma kaya butir-butir).

  6. Belibis mungsuh mliwis
    “, tegese wong pinter memungsuhan karo wong pinter, nanging sijine kalah ulet lan trampil.(artinya; orang pandai bermusuhan dengan cucu adam pandai tetapi nan satu kalah serius dan terampil).

  7. Belo melu seton
    “, tegese wong kang melu-melu, nanging ora ngerti karepe/tujuwane.(artinya;orang yang ikut-ikutan tetapi tidak tau maksud dan tujuannya).

  8. Beras wutah arang bali marang takere
    “, tegese barang euro wis rusak angel pulih ki berjebah maune.(artinya; susuatu yang sudah berubah dari sumber akar awal mustahil bisa pulih seperti sedia kala).

  9. Cebol nggayuh lintang
    “, tegese rakyat biasa kang nduweni gegayuhan kang tangeh walaupun kelakon.(artinya; anak adam miskin nan punya kedahagaan nan tidak-tidak tercapai).

  10. Cecak nguntal empya/cabang
    “, tegese gegayuhan kang ora timbang karo kekuwatane.(artinya; keinginan/ cita-cita yang tidak sesuai dengan kemampuannya).

  11. Dhandhang diunekake kuntul, kuntul diunekake dhandhang
    “, tegese ala diunekake apik, apik diunekake ala.(artinya; buruk dikatakan baik dan baik dikatakan buruk).

  12. Dhemit ora ndulit, setan ora gemar
    “, tegese wong kang tansah diparingi keslametan ora ana sing nggodha.(artinya; orang yang sayang diberi keselamatan serta lain cak semau yang mengganggu).

  13. Gereja sumurup ing banyu
    “, tegese wong kang lakune sesindheman kanggo nyumurupi wewadi.(artinya; mengamalkan sesuatu secara diam-bungkam lakukan meliputi penyakit).

  14. Emprit abuntut bedhug
    “, tegese prekara sepele dadi gedhe ngambra-ambra.(artinya; permasalahan kecil menjadi raksasa menjadi-jadi).

  15. Endhas gundhul dikepeti
    “, tegese wong wis kepenak dienak-enakake maneh.(artinya; hamba allah nan telah lezat ditambah lezat lagi).

  16. Gagak nganggo elaring merak
    “, tegese wong cilik tumindak subur wong gedhe/mulia.(artinya; fakir yang bertindak seperti manusia besar/ luhur).

  17. Gajah alingan jukut teki
    “, tegese lahir lan batine ora padha bakal ketara.(artinya; rasam/ ragam lahir  maupun batin biarpun tidak terlihat tentu akan kelihatan).

  18. Gajah ngidak rapah
    “, tegese wong gedhe kang njarak utawa nerak aturane dhewe.(artinya; orang raksasa nan melanggar aturannya seorang).

  19. Gajah tumbuk karo gajah, kancil nyenyat ing tengah
    “, tegese wong gedhe pasulayan karo wong gedhe rakyat jelata sing dadi korbane.(artinya; orang  yang berkedudukan saling bertengkar rakyat kecil yang menjadi korban).

  20. Kemung lumaku tinabuh
    “, tegese wong kang tansah kumudu-kudu ditakoni, utawa dijaluki piwulang.(artinya; turunan yang selalu dimintai petuah maupun dimintai aji-aji pengetahuan).

  21. Idu didilat maneh
    “, tegese wong kang menehi dijaluk bali maneh utawa murungake janji kang wis diucapake.(artinya; turunan nan telah memberi kemudian meminta pula pemberiannya alias membatalkan janji yang diucapkan).

  22. Ikan klebu ing wuwu
    “, tegese wong kang kena apus kanthi gampang, wong nemu bebaya.(artinya; turunan yang mudah dibohongi).

  23. Steril ketlusuban ruyung
    “, tegese kumpulane wong becik, klebon wong kang ala watake.(artinya; kompilasi orang-turunan baik yang kesambet hamba allah yang buruk sifatnya).

  24. Kuda kerubuhan empyak
    “, tegese wong kang wis tobat banget ora bagi mbaleni maneh.(artinya; khalayak yang mutakadim kapok dan tak akan mengulangi lagi).

  25. Kacang mangsa ninggala lanjaran
    “, tegese pakulinane anak asuh biasane niru tumindake wong tuwane.(artinya; adat anak asuh rata-rata ki mawas perbuatan orang tua).

  26. Kebo bule mati setra
    “, tegese wong pinter, nanging kapinterane ora ana kang merlokake kapinterane amarga ing tengahing pategalan.(artinya; insan pandai tapi kepandaiannya tidak ada nan membutuhkan karena berkecukupan di tempat nan tidak semestinya).

  27. Kebo ilang tombok kandhang
    “, tegese wong wis kelangan isih mbutuhake wragat kanggo nggoleki barang sing ilang cak hendak.(artinya; orang nan sudah kehabisan tapi masih membutuhkan biaya untuk mencari barang nan hilang tadi).

  28. Kebo mulih ing kandhange
    “, tegese wong lungan adoh wis suwe, bali maneh ing omahe asale maneh.(artinya; orang yang sudah menghindari lama dan juga pula ke asalnya).

  29. Kebo kabotan sungu
    “, tegese wong panguripane rekasa marga kakehan anak.(artinya; orang yang kehidupannya rumit/ menderita karena kebanyakan anak).

  30. Kebo nusu gudel
    “, tegese wong tuwa njaluk wuruk marang wong enom.(artinya; ayah bunda yang meminta pertolongan kepada pemuda).

  31. Kemladheyan ngajak sempal
    “, tegese wong mondhok ngajak busuk.(artinya; pendatang nan mengajak mengamalkan onar/ keburukan).

  32. Peminta-minta munggah bale
    “, tegese wong asor diangkat dadi wong gedhe/dipek bojo karo wong gedhe.(artinya; anak adam miskin yang diangkat jadi manusia berkedudukan/ dijadikan istri/laki orang yang berkedudukan/ cucu adam besar).

  33. Kethek serangon
    “, tegese wong sagrombolan sing tumindak ala.(artinya; segerombolan  sosok yang berbuat kejahatan).

  34. Klenthing wadhah asin
    “, tegese wong kang angel ninggalake pakulinan sing ora becik.(artinya; orang yang rumpil meninggalkan rasam buruk).

  35. Kriwikan-dadi grojogan
    “, tegese prekara cilik dadi prakara gedhe tur ngambra-ambra.(artinya; persoalan kerdil menjadi besar dan menjadi-makara).

  36. Kualat marani sunduk
    “, tegese wong kang njarak marang bebaya.(artinya; orang yang main-main-main dengan bahaya).

  37. Lahang karoban manis
    “, tegese wong rupane bagus utawa wong rupane ayu tur ya apik bebudene.(artinya; orang yang wajahnya cantik maupun ganteng serta berbudi pekerti luhur).

  38. Lambe satumang keri samerang
    “, tegese wong dituturi bola-bali tetep dheweke ora nggugu.(artinya; manusia yang diberitahu berkali-kali tetap saja tidak percaya).

  39. Legan golek momongan
    “, tegese wong kepenak malah golek rekasa.(artinya; sosok yang sudah lalu enak hidupnya saja malah mecari kesulitan).

  40. Opor bebek mentas awake dhewek
    “, tegese wong kang ngrampungi saka rekadayane dhewe.(artinya; orang nan memecahkan permasalahan karena usahanya sendiri).

  41. Palang mangan tanduran
    “, tegese wong kang dipercaya njaga malah gawe rusak barang sing dijaga.(artinya; orang dipercayai menjaga sesuatu tetapi justru merusaknya).

  42. Pecruk tunggu bara
    “, tegese wong dipasrahi tunggu njaga kang dadi kesenengane.(artinya; individu yang diberi kepercayaan menjaga barang/ sesuatu yang disukainya).

  43. Pitik trondhol diumbaring padaringan
    “, tegese wong ala kang dipasrahi njaga produk kekaremane, wekasane malah ngentek-entekake.(artinya; orang jahat yang diberi ajun menjaga barang yang disukainya akhirnya terlebih subversif dan merugikan).

  44. Satru munggwing cangklakan
    “, tegese mungsuh wong sing sejatine isih sanak sedulure dhewe.(artinya; memusuhi orang yang sesungguhnya masih sanak saudaranya sendiri).

  45. Sumur lumaku tinimba
    “, tegese wong sing kumudu-kudu ditakoni.(artinya; orang yang harus dimintai soal).

  46. Tekek mati ulune
    “, tegese wong nemu cilaka jalaran saka guneme dhewe.(artinya; orang yang celaka karena omongannya sendiri).

  47. Tumbu oleh tutup
    “, tegese wong wis sekata karo karepe.(artinya; hamba allah yang sudah sekata dengan keinginannya).

  48. Timun mungsuh duren
    “, tegese wong cilik mungsuh wong kang duwe panguwasa.(artinya; duafa yang bermusuhan dengan orang yang berwenang).

  49. Timun wungkuk tuntun imbuh
    “, tegese wong bodho ala pisan kanggone mung yen kekurangan wae.(artinya; himar lagi jelek dipakai hanya cak bagi menutup kekurangan saja).

  50. Tunggak jarak mrajak, tunggak jati nyenyat
    “, tegese turunane proletariat dadi akeh, dene turunane wong apik malah dadi entek utawa mati cures.(artinya; keturunannya orang kecil/ buruk menjadi banyak, sedangkan keturunan basyar baik malah lalu).

  51. Yuyu rumpung mbarong ronge
    “, tegese omahe magrong-magrong, nanging sajatine kehabisan.(artinya; rumahnya besar semata-mata sebenarnya orang yang miskin).

Baca juga:

Demikian ulasan mengenai “Petitih Jawa Paribasan, Bebasan, dan Saloka beserta Pengertian, Contoh, dan Artinya” yang bisa kami sampaikan. Baca pun kata sandang seni sastra Jawa meruntun lainnya hanya di situs SeniBudayaku.com.

Source: https://www.senibudayaku.com/2019/11/paribasan-bebasan-dan-saloka.html