أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً۬ كَلِمَةً۬ طَيِّبَةً۬ كَشَجَرَةٍ۬ طَيِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتٌ۬ وَفَرۡعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ

تُؤۡتِىٓ أُڪُلَهَا كُلَّ حِينِۭ بِإِذۡنِ رَبِّهَا‌ۗ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ يَتَذَڪَّرُونَ



“Tidakkah ia perhatikan bagaimana Allah sudah takhlik umpama kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya tegar dan cabangnya (menjulang) ke langit. tanaman itu memberikan buahnya pada setiap perian dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-umpama itu untuk manusia cak agar mereka bosor makan ingat.”


Surah Ibrahim : Ayat 24 – 25

Firman Allah s.w.t.:

فَلَا تَجۡعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادً۬ا وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ…….

“Maka janganlah kamu membuat sekutu untuk Tuhan padahal kamu mengarifi (bahawa Sang pencipta adalah maha Esa)”

Surah Al Baqarah : Ayat 22

Ibnu Abbas r.a. dalam menafsirkan ayat tersebut mengatakan: “membuat sekutu untuk Allah yaitu kelakuan syirik, suatu perbuatan dosa nan kian sulit bakal dikenali dari pada semut kecil yang meluncur di atas batu hitam, pada malam hari nan haram gulita. Iaitu sebagai halnya ucapan anda: ‘demi Tuhan dan demi hidupmu wahai fulan, lagi demi hidupku’, Atau seperti mulut: ‘jikalau lain kerana anjing ini, tentu kita didatangi pencuri penyamun itu’, alias seperti mana perkataan: ‘takdirnya lain kerana angsa yang dirumah ini, tentu kita didatangi perampok-penyamun tersebut’, atau seperti ucapan seseorang kepada kawan-kawannya: ‘ini terjadi kerana kehendak Allah dan kehendakmu’, atau seperti ucapan seseorang: ‘kalaulah bukan kerana Allah dan fulan’.

“Oleh kerana itu, janganlah kamu menyertakan “anu” internal tuturan-congor di atas, kerana boleh menjatuhkan kamu ke dalam kemusyrikan.”

Hadith Riwayat Ibnu Abi Hatim

Diriwayatkan bermula Umar bin Khaththab r.a., bahawa Rasulullah due south.a.w. bersabda:

“Komoditas barangkali nan bersumpah dengan memanggil selain Yang mahakuasa, maka sira mutakadim berbuat kekafiran atau kemusyrikan”

Hadith Riwayat Tirmidzi, dan dia nyatakan sebagai sabda hasan, dan dinyatakan oleh Al Penengah shohih.

Dan Bani Mas’ud r.a. berbicara:

“betapa bersumpah bohong dengan menamai etiket Allah, bertambah Aku sukai daripada bersumpah mustakim tetapi dengan menyebut tanda selainNya.”

Diriwayatkan dari Hudzaifah r.a. bahawa Rasulullah southward.a.westward. bersabda:

“Janganlah kalian mengatakan: ‘atas kehendak Allah dan kehendak si fulan’, tapi katakanlah: ‘atas kehendak Allah kemudian atas karsa si fulan’.”
(HR. Serbuk Daud dengan sanad nan baik).

Diriwayatkan dari Ibrahim An Nakha’i bahawa beliau melarang bacot: “Aku berlindung kepada Yang mahakuasa dan kepadamu”, tetapi ia memperbolehkan mulut: “Aku mengadem kepada Allah, kemudian kepadamu”, serta ucapan: ‘jikalau bukan kerana Sang pencipta kemudian kerana sang fulan’, dan dia tidak memperbolehkan ucapan: ‘kalau bukan kerana Tuhan dan kerana fulan’.

.

Pengertian syirik dari segi bahasa dan syara’

Syirik adalah kata sumber akar dari Bahasa Arab iaitu Syaraka nan bermaksud : Menyamakan sesuatu dengan sesuatu dari segi bahasa. Manakala dari segi syara’ bermaksud: Mengimbangkan Tuhan dengan sesuatu ataupun menyeimbangkan sesuatu dengan Yang mahakuasa sama terserah secara iktikad, perbuatan maupun congor.

.

Memori purwa Syirik

Penyekutuan allah mula dilakukan momen zaman Rasul Nuh a.south, dan maka dari itu kerana itulah sira menjadi RASUL yang permulaan diutuskan lakukan kaumnya. Dan seorang rasul diutuskan lain lain adalah bagi menyeru umatnya mudah-mudahan beribadah kepada Halikuljabbar semata2 tanpa menyekutukanNya dengan satu apa pun ataupun dengan perkenalan awal lain menTAUHIDkan Halikuljabbar.





“Dan sungguh Kami mutakadim mengutus Rasul pada tiap-tiap umat (kerjakan menyerukan): Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah thaghut… ”


Surah An Nahl : Ayat 36

Anak laki-laki Katsir di privat Tafsir Ibnu Katsir menjelaskan akan halnya ayat 36 Surah An Nahl itu dengan menyatakan bahawa kejadian syirik pertama yang bermain ke atas momongan Lelaki adalah terhadap kaum Nuh a.s.

“Sesungguhnya Kami telah menyerahkan ajaran kepadamu (Muhammad) sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-utusan tuhan yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan tajali (kembali) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya’qub dan anak cucunya, Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.”
Surah An Nisaa’ : Ayat 163

“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berfirman: “Hai kaumku, sembahlah oleh anda Almalik, (kerana) sekali-kali tidak suka-suka Ilah bagimu selain Dia. Maka mengapa ia lain bertaqwa (kepada-Nya)?”

Surah Al Mu’minuun : Ayat 23

Ibnul Qayyim rahimahullahu mengomong, “terjadinya kemusyrikan pertama kali yakni pada kaum nabi Nuh ‘alaihissalam, iaitu ketika mereka bersifat ghuluw (sesak-lebihan) terhadap turunan-makhluk sholeh” (Ighotsatul Lahfan, 2/204)

Nabi Nuh a.due south menyeru kaumnya agar berhenti menyembah reca dan kembali menTAUHIDkan Allah. Tetapi kaumnya cuma memperlekehkan engkau dan mengutuknya serta menuduh Nuh sebagai sesat. Kata-kata mereka sebagaimana yang difirmankan oleh Allah S.due west.t di internal AlQuran

“Dan mereka berkata: “Jangan sekali-mana tahu ia meninggalkan (penyembahan) ilah-ilah kamu dan jangan pula sama sekali kamu menjauhi (penyembahan) Wadd, dan jangan pula Suwaa’, Yaghuts, Ya’uq dan Nasr”.  Surah Nuh : Ayat 23

Menurut Anak laki-laki Abbas r.a, Wadd, Suwaa’, Yaghuts, Ya’uq dan Nasr adalah cucu adam soleh daripada halangan kaum Nabi Nuh. Apabila mereka meninggal dunia maka syaitan merisikkan ke telinga kaum itu mudah-mudahan membuat patung menyerupai mereka hendaknya boleh mereka mengenang segala amalan soleh serta jasa bani adam soleh berkenaan. Arca itu turut dijadikan perangsang bagi mereka untuk mencontohi perbuatan individu soleh. Patung berkenaan pada peringkat awalnya bukan disembah oleh kabilah itu. Namun masa mangkat dan generasi awal kabilah ini meninggal marcapada, generasi hijau yang menggantikannya banyak meneledorkan ajaran agama sebenar. Syaitan sekali pula memainkan peranan kerjakan menyesatkan umat anak adam dengan membisikkan kepada mereka bahawa generasi sebelum mereka itu menyembah patung berkenaan untuk mendekat diri mereka kepada Allah.

Disebabkan kejahilan mereka terhadap ajaran agama maka bermulalah amalan menyembah patung orang soleh itu atas dasar mengagungkan dan kecintaan terhadap mereka serta engkau dijadikan sebagai objek kombinasi kerjakan memohon doa serta syafaat. Al-Laata nan juga antara berhala terbesar lega zaman jahiliah di Makkah juga nama seorang yang masa hidupnya gemar memberi kandungan kepada jemaah haji nan mengunjungi Kaabah.

.

Syirik / menyekutukan Sang pencipta merupakan dosa yang paling besar



“Senyatanya sudah lalu kafirlah cucu adam-turunan nan berkata: “Senyatanya Yang mahakuasa ialah Al-Masih putera Maryam”, padahal Al-Masih (sendiri) berujar: “Hai Bani Israil, sembahlah Allah Rabbku dan Rabbmu”. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Almalik, maka karuan Sang pencipta mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah cak semau kerjakan individu-orang zalim itu seorang penolong sekali lagi. “

Surah Al Ma’idah : Ayat 72

“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-utusan tuhan) sebelummu: ‘Kalau ia mempersekutukan (Yang mahakuasa), nescaya akan perangi amalmu dan tentulah kamu terdaftar basyar-orang yang rugi’.”

Surah Az-Zumar : Ayat 65

“Nabi S.a.w ditanya mengenai dosa apa yang paling besar, beliau bertutur, “engkau menyeru serikat Halikuljabbar madya Beliau mutakadim menciptakan beliau”.

Hadith Riwayat Muslim

“Dosa yang minimal segara dari dosa-dosa besar adalah mempersekutukan Allah.”

Hadith Riwayat Bukhari

.

.

Bahagian-bahagian Syirik

Syeikh Sulaiman kedelai Abdullah telah membahagikan syirik itu kepada empat bahagian iaitu Syirik Rububiyyah, Syirik Asma’, Syirik Sifat dan Syirik Ubudiyyah.

Bentuk Syirik Rububiyyah ialah mempersekutukan Yang mahakuasa n domestik pentadbiran pataka ini iaitu, Permulaan – Menafikan Allah misal pentadbir alam ini sama dengan tuturan yang dilafazkan maka itu firaun yang termasuk di dalan Al-Alquran yang bermaksud:” (Firaun berbicara) akulah tuhan kamu yang tertinggi”. Surah An-Nazi’aat ayat 24. Kedua – Mengiktiraf adanya kuasa selain Tuhan yang mengurus umbul-umbul ini.

Manakala Syirik Asma’ dan Aturan iaitu menyetimbangkan sifat-adat Allah dengan sesuatu nan tidak, sama ada kerumahtanggaan bentuk tindakan ataupun percakapan. Sira kembali terbahagi kepada dua bahagian iaitu, Pertama – Menyamakan Allah dengan makhluk seperti pendapat yang mengatakan tangan Allah sama dengan tangan makhluk, pandangan dan rungu Allah sama begitu juga pendengaran manusia sementara itu Tuhan berkarakter sempurna sebagaimana firmannya yang bermaksud: “Dan tak cak semau sesiapa pun yang setimpal dengannya”. Kedua – Menyatakan aturan Allah S.west.t. cacat atau lemas nan nyata anti dengan sifat Yang mahakuasa s.w.t., Yang Lengkap lagi Maha Tingkatan.

kuburPenyekutuan allah Ubudiyyah iaitu syirik dari segi penyembahan yang banyak berlaku kerumahtanggaan mahajana kita setimpal cak semau disedari alias bukan iaitu: Permulaan – Menyembah selain Allah. Menanyakan dan mengelepai harap kepada selainnya seperti mempersunting sesuatu kepada resep, busut, kubur keramat, rantau dan lain-bukan juga. Firman Allah due south.westward.t. yang bermaksud: “Sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan sesuatu pula denganNya”. Surah An-Nisa’ : Ayat 36.

Kedua – Beribadat dengan tidak ikhklas (riak). Dia sembahyang mungkin kerana kekuatan diri, mencari nama, jenjang, pengaruh dan sebagainya. Ia kembali disebut seumpama syirik kecil. Dalam satu peristiwa yang diriwayatkan oleh Bani Majjah dan Al-Juri, seorang sahabat bernama Syaddadi bin Aus sudah lalu menemui Rasulullah s.a.west. pada suatu lilin batik dan mendapati paduka sedang menangis, lampau engkau sekali lagi bertanya :”

Kenapa Rasulullah s.a.w. menangis?,. Prabu menjawab:” Aku takut umatku ditimpa syirik walhal mereka bukan menyembah berhala, enggak pula menyembah wulan dan surya atau alai-belai, belaka kerana mereka berlaku riak dalam mengerjakan amalan”.

.

Menurut Dr Yusuf Al-Qardawi, syirik terdiri dari dua jenis, dikenali dengan penyekutuan allah akbar dan penyekutuan allah asghar. Syirik akbar ialah syirik yang tidak diampunkan oleh Yang mahakuasa dan pelakunya tidak akan dimasukkan kadang-kadang ke syurga. Manakala Syirik Asghar pula adalah di antara dosa-dosa segara yang dikhuatiri orang yang melakukannya dan yang berterusan melakukannya akan membawa kepada senyap di dalam keadaan ateis jika Allah tidak memberi pertolongan dengan rahmat-Nya sekiranya dia tidak bertaubat sebelum sepi.

i. Syirik Akbar Jali (terang) dan Khafi (tersembunyi)

Syirik nyata terbahagi kepada dua iaitu Syirik Akbar Jali (sorot) dan Syirik Akbar Khafi (tersembunyi). Syirik akbar yang terang ialah beribadah kepada satu allah atau beberapa sang pencipta di samping Halikuljabbar SWT sederajat ada tuhan tersebut berbentuk target seperti syamsu, bulan maupun benda mati sama dengan berhala atau gangguan ataupun tuhan tersebut berbentuk hewan sebagai halnya anak lembu atau bapak lembu maupun sang pencipta nan berbentuk sosok begitu juga Firaun yang mendakwa dirinya tuhan.

Ahmad Mohd Salleh (2002) menjelaskan syirik akbar ialah menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu makhluk dari aspek penciptaannya sebagai halnya mempercayai cak semau kuasa tidak selain daripada kuasa Allah SWT yang bertambah berkuasa. Firman Tuhan SWT: Maksudnya:
“Sesungguhnya orang nan mempersekutukan (sesuatu dengan) Almalik, Maka karuan Sang pencipta mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bikin orang-khalayak zalim itu seorang mukhalis pun.” Surah Al-Maa’idah: Ayat 72

Secara kesimpulannya, Syirik akbar ialah mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang tidak, dengan mempercayai dan menyembah sesuatu yang dianggap punya kuasa luar protokoler, sama terserah sebagai pengantara dengan Halikuljabbar seperti berhala, ibarat anak Allah, isteri, nasib maupun memiliki kuasa tertentu nan hanya hak Allah SWT. (Mardzelah Makhsin, 2003). Syirik nyata adalah syirik yang sebenar, yang tidak diampunkan makanya Halikuljabbar SWT dan orang Islam nan melakukannya dapat dijatuhkan hukuman murtad.

Perkara ini dilakukan oleh orang-orang Quraisy kerana lega hakikatnya mereka masih mempercayai kewujudan Allah dan bersumpah dengan nama Allah semata-mata mereka mensyirikkan Allah dengan mengambil kultus sebagai sembahan. Oleh itu mereka disebut dalam al-Quran sebagai musyrikun atau kafirun. Begitu juga dengan orang-insan yang beragama Kristian yang mencuil Isa a.s sebagai momongan tuhan yang disembah selain tinimbang Allah demi mendapatkan keampunan. Begitulah juga individu Yahudi yang menganggap Uzair momongan Tuhan dan nasion Yahudi sebagai bangsa yang terpilih di sisi Halikuljabbar. Oleh kerana itu mereka melakukan syirik yang besar dan ini mengecualikan mereka ketimbang agama Tauhid nan dibawa oleh para Utusan tuhan, dan rasul bungsu Muhammad SAW. Firman Allah SWT yang bertujuan,
“Hamba allah-orang Yahudi berkata: “Uzair itu putera Allah” dan manusia-orang Nasrani bersuara: “Al-Maseh itu putera Allah”. Demikianlah itu Mulut mereka dengan perkataan mereka, mereka bercermin tuturan insan-basyar dahriah yang utama. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling?:”

Surah at-Taubah: Ayat xxx

Bagi orang Islam, sesiapa yang mempercayai, meyakini, mentaati dan menyembah apa semata-mata perkara nan dianggap berwenang maupun mengganjar sifat dan keagungan Sang pencipta S.W.T, dia sudah lalu melakukan syirik yang besar dan boleh dijatuhkan hukuman cak durhaka jikalau enggan bertaubat sehabis diberikan penyorotan serta prospek. Antara pola perlakuan penyekutuan allah yang sering dilakukan intern masyarakat yaitu memohon sesuatu daripada kubur orang yang meninggal dunia, memohon sesuatu daripada makhluk jin dengan prinsip memuja dan mempersembahkan sesuatu kepada mereka, memuja dan mempercayai ‘kontrol’ semua turunan sama ada pokok, ancala, terowongan, pongsu, matahari, bintang, bulan dan sebagainya.

Selain tinimbang syirik dalam susuk pengultusan dan permohonan, terdapat pula penyekutuan allah kerumahtanggaan bentuk penghambaan dan ketaatan kepada selain daripada Allah SWT. Perkara ini terjadi kerana seseorang atau pun sekumpulan orang mematuhi perintah dengan menolak hukum Allah SWT. Perkara ini jelas dalam al-Quran dan as-Sunnah. Firman Allah SWT: ‘ Maksudnya:
“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tak beriman setakat mereka menjadikan anda juri terhadap perkara yang mereka perselisihkan, Kemudian mereka bukan merasa n domestik hati mereka sesuatu keberatan terhadap putusan nan dia berikan, dan mereka memufakati dengan sebaik-baiknya.” Surah anNisaa’ : Ayat 65

Internal ayat ini, Halikuljabbar SWT menafikan iman bagi insan yang tidak berhukum dengan hukum-Nya kerana penampakan keimanan yakni menuntut ketaatan dan kepatuhan kepada perintah-Nya. Keingkaran menggunakan hukum Yang mahakuasa serta pemungutan hukum lain adalah perbuatan menyekutukan Sang pencipta dengan sesuatu yang tidak dan ini adalah syirik yang nyata. Perkara ini jelas dalam ayat-ayat lain antaranya firman Allah berkenaan ahli-tukang kitab yang mencoket ahli-pakar agama mereka sebagai tuhan selain Allah. Ini kerana mereka ki ajek dan kukuh kepada ahli agama internal melakukan pendustaan sreg agama Allah,
“Mereka mengambil orang-orang imani dan rahib-rahib mereka sebagai halikuljabbar selain Allah, dan al-Maseh Isa bin Maryam, sedang mereka lain diperintahkan melainkan bakal menyembah allah yang satu, tidak ada tuhan selain dia, Maha Suci Allah daripada apa yang mereka persekutukan.”
Surah Al-Furqan : Ayat 43

Allah juga menyifatkan orang yang kukuh kepada temperatur nafsunya pada hakikatnya mengambil hawa nafsu tersebut sebagai tuhan yang disembah; Firman Almalik SWT: Maksudnya:
“Maka pernahkah kamu melihat khalayak yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Tuhan membiarkannya berdasarkan aji-aji-Nya dan Allah Sudah lalu mengunci antap rungu dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sehabis Yang mahakuasa (membiarkannya sesat). Maka Mengapa kamu tidak mencuil les?”

Surah al Jaatsiyah : Ayat 23

“Di kolong langit ini, lain suka-suka tuhan nan disembah nan lebih besar privat pandangan Allah selain semenjak hawa nafsu yang dituruti.”


Hadith Riwayat Ahmad

Sabda rasul S.a.due west yang bermaksud,
“Syurga itu dikelilingi dengan hal-hal yang dibenci dan neraka itu dikelilingi dengan berbagai (nafsu) syahwat.”

Hadith riwayat Bukhari & Mukminat

2. Syirik Akbar Khafi

Penyekutuan allah ini berlaku intern kerangka percampuran antara amalan nan berunsurkan kekufuran dengan amalan yang berunsurkan Selam serta dicampur dengan kepercayaan karut marut berkaitan kekuasaan sesuatu benda nan menyerupai kuasa Allah SWT. Percampuran ini menyebabkan kecelaruan dalam akidah seseorang kerana hak-hak Allah SWT diberikan atau dikongsikan kepada individu-makhluk ciptaan Allah sebagaimana pengaruh, pengabdian, sambung tangan proteksi, kerelaan, sifat-sifat kesempurnaan dan sebagainya. Perkara-perkara ini jika bukan diteliti menyebabkan seseorang terjerumus internal perangkap syaitan dan dibimbangi pelakunya tenang internal keadaan kafir kepada Tuhan SWT jika tidak sempat bertaubat.

santetContohnya bersumpah dengan yang bukan daripada Tuhan seperti mana bersumpah dengan label nabi, Kaabah, wali, manusia-orang soleh dan sebagainya. Ini kerana turunan hanya layak bersumpah dengan nama Halikuljabbar sahaja. Bersumpah dengan nama-nama hamba allah adalah tidak pas bagi manusia kerana dikhuatiri sira menyepadankan bani adam dengan penciptanya. Manakala amalan-amalan nan masuk membawa kepada syirik akbar ialah seperti memakai tangkal dengan maksud menolak kemudaratan alias mendatangkan sesuatu keuntungan dengan pergantungan kepada tangkal tersebut, menggunakan jampi mantera yang mengandungi permohonan pertolongan maupun perlindungan daripada selain Yang mahakuasa, mempercayai ajaran supervisor ataupun mengamalkan ilmu astrologi, bernazar kepada selain Almalik, berlebih menghormati sesuatu sama ada nabi, utusan tuhan, tempat-tempat tertentu atau incaran tertentu sehingga menyamai salah suatu sifat Allah SWT dan amalan-amalan lain seumpamanya.

three. Syirik Asghar

Ianya yaitu di antara macam-jenis dosa besar apalagi bertambah ki akbar di sisi Yang mahakuasa daripada dosa-dosa segara yang bukan.

Syirik asghar merupakan syirik yang siluman kerana kadang kala tidak disedari oleh orang yang melakukan perkara tersebut. Syirik ini banyak bersangkutan dengan amalan lever seseorang. Ia terjadi apabila sesuatu amalan kepatuhan dikerjakan dengan niat yang tidak kudus kerana Allah SWT seperti hanya menunjuk-nunjuk kepada khalayak riuh-rendah, beruntung sanjungan dan pujian bagi sesuatu tujuan seperti perniagaan dan perkahwinan serta tujuan-pamrih nan seumpamanya.

Meluluk kepada situasi masa ini, ternyata amalan mensyirikkan Allah sama suka-suka syirik nyata atau khafi berlaku secara sedar ataupun tidak. Walaupun daripada gudi anak adam Selam tidak menyembah berhala, cuma mereka terdedah kepada perbuatan syirik. Gejala syirik khafi tidak tekor hebatnya dengan berleluasanya gejala riak, bersedekah untuk manusia, perasaan dengki, mengharap redha manusia, blak-blakan, tak kudus, tathoyyur (merasa sial kerana melihat sesuatu), meninggalkan solat kerana berat pinggul, merepresentasi amalan syirik memang menguasai jiwa umat Islam sekarang.

.

.

Pemali membuat berhala / idola

berhala anak lembuSeperti yang sudah disebutkan di atas, amalan menyembah pujaan sudah dilakukan sejak zaman nabi Nuh juga. Pada asalnya mereka membuat patung2 sekadar mau mengingati seseorang, tetapi zaman demi zaman menyebabkan momongan cucu mereka memuja dan menyembah berhala2 tersebut. Allah South.westward.ufuk melarang keras pembuatan kultus nan digunakan bikin menyembah dan memujanya, walaupun kultus tersebut digunakan sebagai perantaraan dengan Halikuljabbar.

“Dan kaum Musa, setelah kepergian Musa ke gunung Thur, menciptakan menjadikan dari perhiasan-perhiasan (emas) mereka anak lembu yang bertubuh dan berfirman. Apakah mereka tidak mengetahui bahawa anak lembu itu tidak bisa berfirman dengan mereka dan tidak dapat (lagi) menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (sebagai sembahan) dan mereka ialah orang-manusia yang zalim.”

Surah Al A’raaf : Ayat 148

“Ataukah mereka n kepunyaan allah selain Almalik. Maha Asli Allah berpokok apa nan mereka persekutukan.”

Surah At Thuur : Ayat 43

“Maka apakah mereka tak menggubris bahawa patung anak lembu itu tidak boleh memberi jawapan kepada mereka, dan tidak dapat memberi kemudharatan kepada mereka dan tidak (kembali) kemanfa’atan?”

Surah Thaaha : Ayat 89

“Maka janganlah kamu berada intern keragu-raguan akan halnya apa yang disembah oleh mereka. Mereka bukan menyembah melainkan sebagaimana nenek moyang mereka menyembah dahulu. Dan selayaknya Kami karuan akan menyempurnakan dengan secukup-cukupnya pembalasan (terhadap) mereka dengan tidak dikurangi rendah pun. “

Surah Huud : Ayat 109

.

.

Tiada satu apa pula yang sama denganNya

Tiada satu apa pun yang sama dengan zat dan sifat Allah dan Almalik terpisah dari segala apa orang.

“……. Tidak terserah sesuatu juga yang serupa dengan Engkau, dan Anda-lah Nan Maha Mendengar sekali lagi Maha Mematamatai.”

Surah As Syuura : Ayat eleven

“dan tidak ada koteng pun nan separas dengan Dia.”

Surah Al Ikhlas : Ayat four

Di n domestik Alquran suka-suka ayat2 yang menyebut mengenai tangan Halikuljabbar, wajah Allah, dan sebagainya seakan2  anggota tubuh manusia. Semata-mata ketahuilah, ayat2 nan menegur akan halnya perkara sedemikian dipanggil ayat2 Mutasyabih (samar2).  Apabila ia disebut mutasyabih terutamanya adapun Allah, maka sekadar Tuhan yang memafhumi keadaannya. Kita dilarang dari menyama2kan zat dan resan Yang mahakuasa dengan hamba allah.

“Dia lah yang menurunkan Al-Kitab (Al-Qur’an) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat nan muhkamat









itulah pokok-kiat isi Al-Qur’an dan yang tidak (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Ada pun manusia-khalayak yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyabihat lakukan menimbulkan fitnah dan bikin mencari-cari ta’wilnya, padahal tidak terserah yang mengetahui ta’wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang nan khusyuk ilmunya berkata: “Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami”. Dan lain boleh mengambil kursus (daripadanya) melainkan orang-basyar yang berpikir logis.”

Surah Aali Imraan : Ayat seven

Maka sempurna ayat yang menyebut “Tangan Allah di atas tangan mereka” , sekadar Allah Yang Mengarifi bagaimana. Yang terdepan kita mesti tahu bahawa ianya Lain Sebagai halnya makhluk. Dan dilarang keras kita berimaginasi tentangnya.

Ayat tersebut namun KIASAN. Di dalam penggunaan Bahasa Melayu kita lagi terserah digunakan kiasan sebegitu. Laksana arketipe, saya mengomong “negara ini sudah berada internal tinju tangan ku“. Maka adakah sebuah negara yang besar boleh berada dalam tangan saya? Itu mustahil sama sekali, sedangkan maksud sebenarnya ialah negara ini sudah berharta di sumber akar kekuasaan saya.

.

.

Sang pencipta berada di atas langit dan keadaanNya adalah enggak bertempat

Ketahuilah bahawa tiada ada satu makhluk pun nan sama alias sekufu dengan Allah.
Allah Southward.w.lengkung langit

bersemayam di atas arasy yang agung, tetapi keberadaanNya adalah lain berkampung. Dia menciptakan ruang dan tempat saja Anda tidak produktif dalam ira dan gelanggang itu. Ira dan ajang hanyalah anak adam, sedangkan Ia terpisah mulai sejak segala khalayak. Dia Maha Tulen dari apa sesuatu yang lain. Subhanallah.

Kaedah Dia bersemayam tidak sama seperti mana kaedah seorang raja orang bersemayam di atas singgahsana. Itu adalah keunikanNya yang akal basyar sendiri tak congah cak bagi memikirkanNya. Allahu akbar.

“Yang Maha Pemurah berdiam di atas Arasy.”

Surah Thaaha : Ayat 5

Dan sejumlah pun ayat Alquran yang memberitahu bahawa Sang pencipta bermukim di atas Arasy.  Sementara dalil2 berkenaan keberadaan Sang pencipta tidak berdiam pula seperti mana berikut;

Di dalam Adverbia Mahmud Yunus memanggil bahawa  Yang mahakuasa Yang Maha Pengasih bermukim di atas Arasy (takhta kerajaanNya). Perkataan ini adalah perkataan KIASAN , ertinya Sang pencipta Due south.w.t memerintah alam yang luas ini.

Saidina Ali g.r.w.j. pernah berkata: “Sesungguhnya Allah s.w.t. itu lain berkampung. Dia sekarang dalam keadaan sebagai halnya mana Dia sebelum ini (iaitu tetap qadim dan awet tanpa bertempat)”. (Al-firaq bainal Firaq karangan Serdak Mansur: 333)

Saidina Ali grand.r.w.j. berkata juga: “Sesungguhnya Allah s.w.n. menciptakan Arasy, sebagai nama kekuasaanNya, enggak sebagai tempat kerjakan Anda duduki” (Al-firaq bainal firaq: 333)

Saidina Ali m.r.westward.j. berkata lagi: “Sesiapa yang menduga bahawa, Tuhan kita mahdud (suka-suka ruang jangkauan tertentu atau ada had-tenggat tertentu), bererti dia jahil tentang Halikuljabbar Maha Pencipta lagi Allah yang disembah” (hilyatul Auliya’: 1/73)

Ja’far As-Sodiq r.a. (148 H) bersuara: “Sesiapa yang mengatakan bahawa Allah southward.due west.falak. berada plong mana-mana kancah, alias bakir atas sesuatu, ataupun pecah daripada sesuatu, maka dia telahpun penyekutuan allah…” (risalah Al-Qusyairiyah: 6)

Imam Abu Hanifah r.a. (150H) berucap: Tuhan south.west.t. itu wujud minus bertempat sebelum dia menciptakan makhluk. Maka, Allah s.w.t. wujud minus di mana, tanpa khalayak dan minus sesuatupun (bersamaNya). Dialah yang menciptakan segalanya. (Al-Fiqh Al-Absath: 25)

Pastor As-Syafi’e r.a. (204 H) berkata: “Allah due south.west.lengkung langit. wujud bukan bertempat. Dia menciptakan bekas, sedangkan Ia tetap dengan adat-sifat keabadianNya, sepertimana sebelum Anda menciptakan makhluk. Tidak memadai Allah south.w.t. berubah sifatNya atau zatNya.” (ittihaf saadah Al-Muttaqin: two/24).

Imam Ahmad bin Hanbal r.a. pula, menurut Sheikh Ibn Hajar Al-Haithami bahawasanya, dia (Imam Ahmad) dalam galangan mereka yang menyucikan Yang mahakuasa s.w.cakrawala. daripada sebarang panggung dan kejisiman. Kemudian, Ibn Hajar mengomong: Adapun nan masyhur intern gudi manusia-individu jahil nan menisbahkan kepada Rohaniwan nan agung ini, bahawa beliau berfirman akan halnya (Tuhan s.w.t.) bertempat dan sebagainya, maka sira yakni sesuatu nan dusta, semu daya dan ancangan ke atas beliau” (Al-Fatawa Al-Hadithiyyah: 144)

Imam Al-Bukhari r.a. (256 H) dalam Stereotip Al-Bukhari itu sendiri menurut mereka yang mensyarahkannya, bahawasanya beliau menyucikan Allah s.due west.t. daripada tempat dan sudut.

Padri At-Thohawi (321H) bertutur juga: “Maha Tinggi dan Suci Tuhan s.due west.t. daripada sebarang had, takat, anggota, dan alat. Engkau bukan tertakluk privat mana-mana sudut nan enam (tak bertempat).” (As-Siqaat: 1/1)

Imam Ibn Hibban r.a. (354 H) berkata: “Segala puji bagi Allah s.w.t. yang bukan mempunyai sebarang batasan yang membatasinya lewat meliputinya, dan tiada bagiNya masa yang terbatas yang akan menyebabkan Dia fana, dan tiada tempat yang dapat meliputiNya, dan tiada terjadwal dalam lingkaran masa. (As-Siqat: 1/1)

galaxy

Almalik mencipta ruang dan panggung, namun Dia lain berada privat ruang dan bekas itu. Pangsa dan tempat adalah bani adam, sedangkan Dia ialah terpisah semenjak segala makhluk. Sedangkan urat kayu dan kancah pun Dia terpisah, apa lagi seandainya dikatakan Tuhan bermetamorfosis menjadi insan.  Itu adalah suatu fahaman yang TIDAK BETUL sama sekali. Allah South.w.t Maha Hebat dari segala2nya.

Namun apabila ditanyakan di mana Allah?  Cukup cuma untuk menjawab bahawa Allah di  atas langit, enggak lebih dari itu. Doang keberadaan Allah bukan seperti planet2 dan tanda jasa nan makmur di langit. Ingat bahawa tiada satu apa pun yang setimbang denganNya.

“Allah mentadbirkan segala urusan dari langit ke manjapada; Kemudian urusan itu naik kepada-Nya…”

Surah As-Sajdah : Ayat 5)

“Malaikat-malaikat dan Jibril naik (condong) kepada Rabb dalam sehari nan kadarnya limapuluh ribu musim” Surah Al Ma’arij : Ayat iv

“Semata-mata (yang sememangnya), Allah sudah lalu menyanggang Isa kepada-Nya. Dan merupakan Almalik Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Surah An Nisaa’ : Ayat 158

“Sepantasnya Rabb ia adalah Allah nan telah menciptakan langit dan marcapada dalam enam masa, dahulu Dia menetap di atas ‘Arsy …….”
Surah Al A’raaf : Ayat 54

Saidina Umar bin Khatab pernah mengatakan : Ertinya : “Hanyasanya segala urusan itu (hinggap) pecah sini”. Sewaktu Umar mengisyaratkan tangannya ke langit ” [Pastor Dzahabi di kitabnya “Al-Uluw” hal : 103. mengatakan : Sanadnya begitu juga Matahari (yaitu semarak benderang keshahihannya)].

Padri Malik polong Anas telah berucap : Ertinya : “Allah mewah di atas langit, sedangkan ilmunya di tiap-tiap kancah, tidak jadi-jadian sesuatu pun dariNya”.

Imam Asy-Syafi’iy telah berkata : Ertinya : “Dan sesungguhnya Allah di atas ‘Arasy-Nya di atas langit-Nya”

Imam Tirmidzi telah bertutur : Ertinya : “Telah berkata juru mantra : “Dan Ia (Allah) di atas ‘Arsy sebagaimana Dia telah sifatkan diri-Nya”.

Telah mengomong Imam Anak laki-laki Khuzaimah -Imamnya para rohaniwan- : Ertinya : “Barangsiapa nan enggak menetapkan sesungguhnya Allah Ta’ala di atas ‘Arsy-Nya Ia istiwaa di atas sapta langit-Nya, maka ia sudah lalu ateis dengan Tuhannya…”. (Riwayat ini shahih dikeluarkan oleh Imam Hakim di kitabnya Ma’rifah “Ulumul Hadits” peristiwa : 84).

Telah bersuara Syeikhul Islam Imam Abdul Qadir Al Jailani : “Tidak dapat mensifatkanNya bahawa Ia berlimpah di atas tiap-tiap kancah, bahkan (wajib) mengatakan : Sesungguhnya Ia di atas langit (yaitu) di atas ‘Arasy sebagai halnya Ia telah berfirman :” Ar-Rahman di atas ‘Arsy Ia istiwaa”   Surah Thaha : Ayat 5. Dan patutlah memutlakkan resan istiwaa tanpa ta’wil senyatanya Ia istiwaa dengan Dzat-Nya di atas ‘Arasy. Dan keadaan-Nya di atas ‘Arasy telah tersebut pada masing-masing kitab yang Ia turunkan kepada tiap-tiap Nabi nan Ia utus sonder (menanya) :”Bagaimana caranya Tuhan istiwaa di atas ‘Arasy-Nya ?” (Fatwa Hamawiyyah Kubra hal : 87).

Lagi Syeikh Abdul Qadir Al Jailani mengatakan dalam kitabnya Al Ghunyah, “Anda (Sang pencipta) di arah atas, mewah di atas ‘ArasyNya, meliputi seluruh kerajaanNya. IlmuNya menghampari barang apa sesuatu. “Kemudian ia menyebutkan ayat-ayat dan hadits-hadits, suntuk mengomong, “Mudah-mudahan menjadwalkan sifat istiwa’ (Almalik fertil di atas ‘ArasyNya) tanpa takwil (salah guna kepada makna lain, seperti Sang pencipta di lever maupun di mana-mana, ini adalah keyakinan bathil). Dan hal itu merupakan istiwa’ zat / diri Allah Subhanahu wa Ta’ala di atas ‘Arasy.

.

.

Bagaimana dengan pendapat yang mengatakan bahawa Sang pencipta berada di mana-mana?

Pendapat tersebut plong mulanya dikeluarkan oleh kaum Jahmiyyah (iaitu fahaman nan meredakan sifat-sifat Yang mahakuasa) dan Mu’tazilah. Jika difikirkan ialah bahaya pemikiran seperti itu, kerana berada di mana2 perumpamaan angin, debu, haiwan2 dan makhluk2 lain. Maka adalah tidak wajar martabat Yang mahakuasa direndahkan sehingga sedemikian rupa.

Rasulullah S.a.due west pernah mengajukan soalan kepada koteng hamba perempuan hak Mu’awwiyah kedelai Al Hakam Equally Sulamy perumpamaan ujian keimanan sebelum ia dimerdekakan.

Beliau bertanya kepadanya,
“Di manakah Almalik (aina Tuhan)?” Jawab hamba itu: “Allah di langit (fis samaa’).” Raja Rasulullah bertanya kembali: “Siapakah aku?” Jawab hamba itu sekali lagi: “Kamu yaitu Rasulullah.” Dan kemudian baginda Rasulullah bersabda, “Merdekakan lah dia, kerana dia sendiri wanita nan beriman”.

(Sabda Diriwayatkan oleh sekalian Jema’ah ahli Hadis, antaranya Rohaniwan Malik, Mukmin, Abu Daud, ad-Darimi, an-Nasai’e, Ahmad …….).

Imam Abu Hanifah berkata : Ertinya : “Barangsiapa nan mengingkari sepatutnya ada Tuhan bernas di atas langit, maka sesungguhnya engkau telah ateis”.

.

.

Tentang ada pertanyaan berkenaan dengan ayat 3 surah Al An’aam yang berniat;

“Dan Dialah Halikuljabbar (Yang disembah), baik di langit mahu pun di dunia; Beliau memaklumi barang apa nan kamu rahsiakan dan segala apa yang kamu lahirkan dan memaklumi (juga) segala apa yang kamu usahakan.”


Surah Al An’aam : Ayat 3

Kata keterangan Al Muntakhab menyebutnya sebagai “Hanya Dia sendirilah nan berhak disembah di langit dan di bumi”. Bermakna ayat tersebut bukannya menerangkan tentang kehadiran Allah di langit dan di bumi. Tetapi Dia disembah di langit dan di bumi maka itu sekalian makhluk. Dan Rohaniwan Ibnu Katsir di dalam Kata tambahan Ibni Katsir pun mengatakan agar mengikut ulamak Salaf seperti Shafie, Malik, At tsauri, Ahmad dan sebagainya iaitu begitu juga pendapat2 mereka di atas.

.

“Hai individu-orang yang telah diberi Al-Kitab, berimanlah beliau kepada segala yang telah Kami turunkan (Al-Qur’an) nan membenarkan Kitab nan ada pada anda sebelum Kami mengubah muka(mu), lalu Kami putarkan ke belakang atau Kami kutuk mereka sebagaimana Kami telah menghamuni orang-insan (yang mengamalkan ma’siat) pada hari Sabtu. Dan kelanggengan Yang mahakuasa tentu berlaku.

Senyatanya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni apa dosa yang selain dari (syirik) itu, bakal siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia sudah mengerjakan dosa yang besar.

Apakah kamu tidak memperhatikan khalayak nan menganggap dirinya bersih? Sesungguhnya Almalik menyucikan bisa jadi yang dikehendaki-Nya dan mereka lain dianiaya tekor pun.

Perhatikanlah, betapakah mereka mengada-adakan dusta terhadap Allah? Dan terimalah perbuatan itu menjadi dosa nan berwujud (bagi mereka).”

Surah An Nisaa’  : Ayat 47 – 50