Negara Berkembang Di Asia Barat

Perincian sutera Cina dari abad ke-4 SM. Adat perbelanjaan sutera melalui Urut-urutan Sutera menghubungkan pelbagai provinsi mulai sejak China, India, Asia Perdua, dan Timur Paruh ke Eropah dan Afrika.

Ki kenangan Asia
boleh dilihat sebagai perhimpunan sejarah beberapa distrik tepian pesisir berbeza seperti, Asia Timur, Asia Selatan, dan Timur Tengah yang dihubungkan dengan tepi laut pedalaman padang steppe Eurasia.

Pinggir pantai menjadi tempat membangunnya tamadun nan paling kecil semula di dunia, dengan tiga biji pelir pantai membangun kebudayaan mulanya di sekeliling lembah sungai yang congah. Lembah-lembah ini mewah kerana tanahnya kaya dan dapat memukul banyak tumbuhan akar tunggang. Kebudayaan di Mesopotamia, India, dan China berkongsi banyak persamaan dan mana tahu melongok teknologi dan idea seperti matematik dan roda. Enggak-lainnya seperti tulisan barangkali dibangunkan secara idiosinkratis di setiap kawasan. Bandar-dermaga, provinsi-wilayah dan kemudian empayar berkembang di kawasan tanah tekor ini.

Rantau steppe juga telah lama didiami oleh nomad, dan berusul steppe tengah mereka bisa mengaras semua kewedanan di benua Asia. Bahagian utara benua, nan meliputi umumnya distrik Siberia juga tidak dapat dimasuki makanya nomad steppe akibat pangan yang tebal dan persil tundra. Kewedanan-kawasan ini di Siberia sangat jarang penduduknya.

Pusat dan pinggirnya dipisahkan oleh gunung dan padang pasir. Kaukasus, Himalaya, Gurun Karakum, dan Sahara Gobi mewujudkan halangan nan bisa jadi hanya golongan nomad berkuda yang boleh rentasi. Walaupun dari segi teknologi dan budaya, penduduk bandar makin maju, mereka sekadar tekor menjagakan fungsi ketenteraan nan mampu mempertahankan mereka tinimbang kerumunan berkuda steppe. Walau bagaimanapun, dataran rendah lain mempunyai stepa melangah nan cukup cak bagi menyokong antologi berkuda nan segara. Maka itu itu, para nomad yang menakluki wilayah-negeri di Timur Perdua tertekan beradaptasi dengan mahajana setempat.

Sejarah Asia akan memaparkan perkembangan utama nan dilihat di bahagian lain di marcapada, serta peristiwa yang akan mempengaruhi distrik-kawasan lain. Ini termasuk perniagaan Jalan Sutera, yang menyebarkan budaya, bahasa, agama, dan keburukan selama perdagangan Afro-Eurasia. Satu lagi kemajuan terdepan adalah terobosan bubuk letupan di zaman pertengahan China, nan membawa kepada perkelahian maju melampaui penggunaan senjata api.

Prasejarah

[sunting
|
sunting sumber]

Publikasi oleh ahli arkeologi Rakesh Tewari di Lahuradewa, India menunjukkan penemuan baru C14 nan berkisar antara 9000 sebatas 8000 SM nan berkaitan dengan beras, menjadikan Lahuradewa tapak Neolitik paling awal di seluruh Asia Selatan.[1]

Tapak prasejarah Beifudi berhampiran Yixian di WilayahHebei, China, mengandungi pusaka kebudayaan sezaman dengan budaya Cishan dan Xinglongwa sekeliling 8000-7000 SM, budaya neolitik di timur Pergunungan Taihang, mengisi tong arkeologi antara dua budaya Cina Utara itu. Jumlah keluasan keseluruhan yang digali adalah lebih ketimbang 1,200 meter persegi dan mengumpulkan penemuan neolitik di tapak ini yang terdiri daripada dua fasa.
[2]

Seputar 5500 SM budaya Halafi muncul di Lubnan, Israel, Syria, Anatolia, dan Mesopotamia utara, bersendikan pertanian sangar.

Di selatan Mesopotamia pula wujudnya dataran aluvial Sumer dan Elam. Disebabkan hanya terdapat sedikit hujan abu, sistem irigasi diperlukan. Budaya Ubaid berkembang berpangkal 5500 SM.

Purba

[sunting
|
sunting sumber]

Zaman Gangsa

[sunting
|
sunting sendang]

Tempoh Kalkolitik (atau Zaman Tembaga) berpangkal tebak-kira 4500 SM, maka Zaman Gangsa berpangkal tebak-kira 3500 SM, menggantikan budaya Neolitik.

Tamadun Lembah Indus adalah peradaban Zaman Kangsa (3300-1300 SM; tempoh masak 2600-1900 SM) yang berpusat kebanyakannya di bahagian barat benua katai India; dan dianggap buram mulanya agama Hindu telah diwujudkan semasa kebudayaan ini. Bilang persinggahan samudra peradaban ini termasuk Harappa dan Mohenjo-daro, yang mempunyai perancangan dan seni persinggahan nan pangkat. Penyebab kemusnahan kawasan-kawasan ini seputar 1700 SM boleh dibahaskan, walaupun bukti menunjukkan ia disebabkan oleh bencana alam (terutama air sebak).[3]
Era ini menandakan tempoh Veda di India, nan berlangsung dari sangka-tebak 1500 hingga 500 SM. Dalam tempoh ini, bahasa Sanskrit berkembang dan Veda ditulis iaitu gita puja epik yang menceritakan kisah para dewa dan persabungan. Inilah asas bagi agama Veda, yang risikonya akan menjadi canggih dan berkembang menjadi Hindu.[4]

China dan Vietnam juga merupakan pusat kerja logam. Bertarikh kembali ke Zaman Neolitik, dram gangsa mula-mula, yang dikenali bak dram Dong Son telah ditemui di dalam dan di sekitar distrik Muara sungai Sungai Merah di Vietnam dan Selatan China. Ini berkaitan dengan khayalan Dong Son prasejarah Vietnam.

Di Ban Chiang, Thailand, Asia Tenggara, artifak tembaga telah ditemui sejak 2100 SM.

Di Nyaunggan, organ gangsa Burma telah digali bersama dengan seramik dan artifak godaan.

Zaman Besi

[sunting
|
sunting mata air]

Zaman Besi melihat pendayagunaan perkakas ferum, senjata, dan tameng yang menjalar di seluruh tamadun terdepan Asia.

Timur Tengah

[sunting
|
sunting perigi]

Dinasti Achaemenid Empayar Parsi, yang diasaskan oleh Cyrus Agung, memerintah kewedanan dari Yunani dan Turki ke Sungai Indus dan Asia Perdua pada abad ke-6 mengaras-4 SM. Politik Parsi memaparkan toleransi lakukan budaya lain, kerajaan yang sangat terpusat, dan perkembangan infrastruktur yang penting. Kemudian, kerumahtanggaan pemerintahan Darius yang Agung, kawasan-negeri terkonsolidasi, birokrasi telah dibangunkan, bangsawan telah ditugaskan dinas ketenteraan, kutipan cukai telah diurus dengan teliti, dan ain-mata digunakan bikin memastikan ketaatan pegawai serantau. Agama terdepan Persia pada masa ini yaitu Zoroastrianisme, yang dibangunkan oleh ahli falsafah Zoroaster. Anda memperkenalkan rajah awal monoteisme di kawasan tersebut. Agama itu mengharamkan pengorbanan haiwan dan pengusahaan minuman keras dalam ritual; dan memperkenalkan konsep keselamatan rohani menerobos tindakan moral peribadi, hari akhirat, dan penghakiman umum dan khusus dengan syurga atau neraka. Konsep-konsep ini akan adv amat mempengaruhi maharaja dan turunan ramai kemudiannya. Kian utama lagi, Zoroastrianisme akan menjadi pendahulu penting bagi agama Ibrahim seperti Kristian, Islam, atau Yahudi. Empayar Parsi berjaya membina keamanan dan kestabilan di seluruh Timur Tengah dan merupakan pengaruh besar dalam seni, kebijakan (mempengaruhi superior Hellenistik), dan agama.

Alexander Agung menakluk dinasti ini pada abad ke-4 SM, membentuk tempoh Hellenistik nan ringkas. Dia lain boleh membuat kestabilan dan sesudah kematiannya, Parsi berpecah masuk ke dalam dinasti-dinasti yang ruai termasuk Empayar Seleucid, diikuti oleh Empayar Parthia. Menjelang pengunci zaman klasik, Parsi telah disatukan lagi ke dalam Empayar Sassanid, yang juga dikenali bagaikan Empayar Parsi kedua.

Empayar Rom kemudian menguasai bahagian Asia Barat. Dinasti Parsi Seleucid, Parthian dan Sassanid telah mengamankan Asia Barat berabad-abad lamanya.

India

[sunting
|
sunting sumber]

Empayar Maurya dan Gupta dipanggil Zaman Emas India dan ditandai dengan penemuan dan penciptaan dalam bidang sains, teknologi, seni, agama, dan falsafah yang merambat yang merangka unsur-unsur yang umumnya dikenali misal budaya India. Agama-agama Hindu dan Buddhisme, yang dari di kontinen India, adalah pengaruh penting di Asia Kidul, Timur dan Asia Tenggara.

Menjelang 600 SM, India telah dibahagikan kepada 17 wilayah serantau nan kadang-kadang akan antuk sesama mereka. Pada 327 SM, Alexander Agung nomplok ke India dengan visi untuk menakluk seluruh dunia. Anda melintasi barat laut India dan mewujudkan wilayah Bactria semata-mata tidak dapat berputar maju lebih jauh kerana tenteranya ingin lagi kepada batih. Tidak lama sebelum itu, askar Chandragupta Maurya mula mengawal sungai Ganges dan taajul menubuhkan Empayar Maurya. Empayar Maurya (Sanskrit: मौर्य राजवंश, Maurya Rājavanśha) yaitu empayar yang luas dan langgeng di India purba, yang diperintah maka dari itu dinasti Maurya dari 321 hingga 185 SM. Ia adalah salah suatu empayar terbesar di dunia lega musim itu, nan merentang ke Himalaya di utara, yang kini Assam di timur, mungkin melangkaui Pakistan moden di barat, dan mengilhakkan Balochistan dan banyak kewedanan Afghanistan waktu ini. Selatan empayar Maurya adalah Tamilakam, sebuah negara merdeka nan didominasi oleh tiga dinasti, Pandya, Chola dan Cheras. Kerajaan yang ditubuhkan oleh Chandragupta dipimpin maka itu seorang raja yang autokratik, yang sangat gelimbir kepada tentera untuk menzahirkan kekuasaannya.[5]
Dia juga menggunakan birokrasi dan juga membiayai perkhidmatan pos.[5]
Cucu Chandragupta, Ashoka, memperluaskan empayar dengan menakluk umumnya India moden (kecuali bikin hujung selatan). Engkau akhirnya memeluk agama Buddha, dan memulakan spirit damai di mana sira mempromosikan agama serta cara perikemanusiaan di seluruh India. Empayar Maurya bertarai tidak lama selepas kematian Ashoka dan ditakluki makanya penceroboh Kushan dari barat laut adv amat mendirikan Empayar Kushan. Penukaran mereka kepada agama Buddha menyebabkan agama sudah lalu dikaitkan dengan anak adam asing dan dengan itu penurunan populariti berperan.[5]

Empayar Kushan runtuh plong 220 SM, menjadikan lebih banyak pergolakan politik di India. Kemudian puas tahun 320, Empayar Gupta (Sanskrit: गुप्त राजवंश, Gupta Rājavanśha) ditubuhkan dan meliputi sebahagian samudra Subbenua India. Didirikan makanya Maharaja Sri-Gupta, dinasti itu adalah model tamadun klasik. Paduka tuan-raja Gupta mengesakan kawasan tersebut terutama melalui rundingan para komandan dan keluarga setempat serta perkawinan yang taktis.[6]
Pemerintahan mereka menghampari keluasan yang lebih kecil ketimbang Imperium Maurya, cuma paling stabil. Pada 535, kerajaan berparak apabila India ditakluki oleh kaum Hun.

Cina klasik

[sunting
|
sunting sumber]

Dinasti Zhou

[sunting
|
sunting perigi]

Sejak 1029 SM, Dinasti Zhou ( Bahasa Cina: 周朝; pinyin:Zhōu Cháo; Wade–Giles:
Chou Ch’ao
[tʂóʊ tʂʰɑ̌ʊ]
), telah wujud di China dan ia akan berterusan sehingga 258 SM.[7]
Dinasti Zhou telah menggunakan sistem feudal dengan memberi kuasa kepada bangsawan tempatan dan mengelepai pada kesetiaan mereka bagi mengawal wilayahnya yang lautan.[7]
Andai hasilnya, kerajaan China pada hari ini mendatangi lampau berpusat dan lembam, dan sering siapa maharaja boleh lakukan untuk mengamankan isu-isu negara. Walau bagaimanapun, kekaisaran dapat mengekalkan kedudukannya dengan penciptaan Mandat Syurga, yang boleh menubuhkan maharaja yang dipilih secara ilahi lakukan memerintah. Zhou juga menggalakkan pengorbanan hamba allah zaman silam dan menyatukan bahasa Cina. Jadinya, imperium Zhou menggalak peneroka buat mengalir ke ngarai Sungai Yangtze, sekali gus mewujudkan Imperium Medio Cina.

Cuma menjelang 500 SM, kestabilan politiknya mula turun disebabkan terjangan nomad yang berulang[7]
dan konflik jantung putera dan tanggungan. Ini dikurangi oleh banyak gerakan falsafah, bermula dengan roh Confucius. Tulisan-tulisan falsafahnya (yang dipanggil Konfusianisme) tentang penghargaan para penatua dan negara kemudiannya akan digunakan secara umum kerumahtanggaan Dinasti Han. Di samping itu, konsep Laozi Taoisme, termasuk yin dan yang dan sifat kebendaan dan keseimbangan awal jadi dan sejagat, menjadi popular sepanjang tempoh ini. Walau bagaimanapun, Dinasti Zhou akhirnya peroi kerana para bangsawan tempatan mula asian kuasa yang lebih osean dan konflik mereka menjadi tempoh Negeri Bergelut, dari 402 hingga 201 SM.[8]

Dinasti Qin

[sunting
|
sunting sumber]

Seorang pemimpin akibatnya muncul di atas, Qin Shi Huang (Bahasa Cina:
始皇帝,
Shǐ Huángdì), yang menggulingkan maharaja Zhou nan terakhir dan mendirikan dinasti Qin.[7]
Dinasti Qin (Bahasa Cina: 秦朝; pinyin: Qín Cháo) adalah dinasti kerajaan Imperial pertama yang berwenang berpunca 221 sebatas 207 SM.[9]
Maharaja bau kencur mengancaikan sistem feudal dan terus mewisuda birokrasi nan akan bergantung kepadanya bikin kuasa. Tentera imperialis Huang mutakadim mendamparkan sebarang obstruksi serantau, dan mereka memunculkan empayar China dengan memperluas ke Laut China Selatan dan Vietnam utara. Organisasi yang makin besar mengirimkan sistem cukai seragam, bancian nasional, bangunan perkembangan nan dikawal selia (dan lebar kereta), format piawai, duit syiling tunggul, dan bahasa goresan dan oral rasmi.[10]
Renovasi lebih jauh termasuk projek-projek pengairan hijau, dorongan pembuatan sutera,[10]
dan (paling tersohor) permulaan pembinaan Tembok Besar China nan direka kerjakan menjauhkan pengganas nomad yang sentiasa menghancurkan rakyat China. Walau bagaimanapun, Shi Huang tersohor dengan kezalimannya, menguati buruh kerjakan membina Tembok, melaksanakan cukai runyam, dan memutuskan hukum semua nan menentangnya. Beliau menindas penganut Konfusianisme dan menarafkan Legalisme, idea bahawa orang-hamba allah itu memang jahat, dan kerajaan yang langgeng diperlukan untuk memair mereka. Legalisme telah disebarkan dengan penglihatan yang realistik, logik dan menolak keseronokan perbualan yang berpendidikan umpama remeh. Semua ini menjadikan Shi Huang suntuk tidak popular dengan rakyat. Saat Qin mula melemah, pelbagai puak mulai memerangi China.

Dinasti Han

[sunting
|
sunting sumber]

Dinasti Han (Bahasa Cina mudah: 汉朝; Cina tradisional: 漢朝; pinyin: Hàn Cháo; 206 SM – 220 M) adalah dinasti empayar kedua China, didahului oleh Dinasti Qin dan digantikan oleh Tiga Imperium (220-265 M). Memintasi selama catur abad, tempoh Dinasti Han dianggap zaman kegemilangan dalam sejarah China. Salah suatu maharaja terhebat Dinasti Han, Maharaja Wu bermula Han, mewujudkan keamanan di seluruh China setanding dengan Pax Romana yang dilihat di Mediterranean seratus tahun kemudian.[10]
Sehingga hari ini, kumpulan etnik majoriti China merujuk dirinya sebagai “orang Han”. Dinasti Han ditubuhkan apabila dua orang tani ulung bangkit menyaingi baka Shi Huang nan litak. Imperium Han yang baru mengekalkan pemusatan dan birokrasi Qin, hanya mengurangkan penindasan nan dilihat sebelum itu. Mereka mengembangkan area mereka ke Korea, Vietnam, dan Asia Tengah, mewujudkan empayar yang lebih besar daripada Qin.

Han membangun perhubungan dengan Empayar Parsi di Timur Perdua dan Rom, melangkaui Jalan Sutera, lalu mereka mampu bikin menjual banyak komoditi—terutamanya sutera. Banyak tamadun bersejarah dipengaruhi oleh Jalan Sutera, yang menghubungkan China, India, Timur Tengah dan Eropah. Maharaja Han seperti Wu juga mempromosikan Konfusianisme sebagai “agama” kebangsaan (sungguhpun diperdebatkan oleh para ahli teologi tentang sama ada anda ditakrifkan perumpamaan falsafah). Palagan suci nan dikhaskan untuk Konfusius dibina dan falsafah Konfusian diajar kepada semua ulama yang memasuki birokrasi Cina. Birokrasi itu terus dipertingkatkan dengan pengenalan sistem peperiksaan yang terpilih oleh para jauhari yang tinggi merit. Birokrat ini biasanya terdiri daripada turunan-orang kelas superior yang dididik di sekolah-sekolah partikular, tetapi kuasa mereka nan kerap diimbang oleh kelas terbatas yang dibawa ikut ke dalam birokrasi melalui kemahiran mereka. Birokrasi imperial Cina adv amat berkesan dan habis dihormati di dunia dan bertahan lebih berpangkal 2,000 masa. Kerajaan Han lalu teratur dan memerintahkan tentera, undang-undang kehakiman (yang memperalat sistem meja hijau dan undang-undang yang ketat), pengeluaran pertanian, ekonomi, dan kehidupan umum rakyatnya. Kerajaan juga mempromosikan falsafah jauhari, penyelidikan saintifik, dan rekod sejarah terperinci.

Walau bagaimanapun, walaupun wujudnya semua kestabilan yang mengagumkan ini, kuasa pusat mula hilang kawalan apabila masuknya zaman Masihi. Ketika Dinasti Han merosot, banyak faktor terus mendorongnya kepada penyerahan sehingga China tinggal dalam keadaan kekacauan. Menjelang 100 M, aktiviti falsafah menjadi perlahan, dan rasuah berleluasa dalam birokrasi. Tuan-tuan tanah tempatan mula mengatasi kerana para cendekiawan menghapuskan pikulan mereka, dan ini menyebabkan cukai nan banyak dikenakan terhadap petani. Tao mula membujur tempat yang penting dan membantah kejatuhan itu. Mereka mula mengisytiharkan kuasa ajaib dan bertaki kerjakan mengetanahkan China koteng; Perbantahan Serban Kuning Tao pada tahun 184 (yang dipimpin oleh pemberontak dalam kain selendang asfar) telah gagal tetapi gemuk melemahkan kekaisaran. Bersama-sama ini dengan penyakit nan mendabih sekepal daripada penduduk telah secara rasminya mengakhiri Dinasti Han menjelang tahun 220. Masa huru-hara berikutnya adalah lalu menyeramkan yang berlantas selama tiga abad, di mana banyak pemimpin dan dinasti daerah yang lenyai gagal menubuhkan tadbir besar di China. Tempoh kekacauan dan percubaan buat memformulasikan semula kerajaan ini biasanya dikenali sebagai Enam Dinasti. Bahagian pertama ini terdaftar dalam Tiga Kekaisaran yang berpunca sreg musim 220 dan menyantirkan “dinasti” pengganti yang sepemakan dan lemah yang menyusuli Han. Sreg tahun 265, Dinasti Jin dari China telah dimulakan dan tidak lama kemudian berpecah kepada dua empayar yang berbeza dalam mengawal barat laut dan tenggara China. Pada perian 420, pencaplokan dan penolakan kedua-dua dinasti ini mengakibatkan munculnya Dinasti Selatan dan Paksina nan mula-mula. Dinasti Lor dan Selatan telah berlangsung sehingga jadinya, plong 557, Dinasti Zhou Utara memerintah utara dan Dinasti Chen memerintah daksina.

Zaman pertengahan

[sunting
|
sunting sumber]

Kerumahtanggaan tempoh ini, empayar dunia Timur terus berkembang melangkaui perdagangan, penghijrahan dan penaklukan provinsi tetangga. Serbuk letusan digunakan secara merambat seawal abad ke-11 dan mereka menggunakan percetakan jenis bersirkulasi lima ratus waktu sebelum Gutenberg mencipta gemblengan penekannya. Buddhisme, Taoisme, Konfusianisme merupakan falsafah yang dominan di Timur Jauh pada Zaman Pertengahan. Marco Polo bukanlah basyar Barat mula-mula nan melakukan pengelanaan ke Timur dan kembali dengan kisah-kisah yang menakjubkan tentang tamadun nan berbeza ini, cuma laporannya nan diterbitkan puas abad ke-13 dan semula abad ke-14 adalah yang permulaan dibaca secara menular di seluruh Eropah.


Asia Barat (Timur Tengah)

[sunting
|
sunting sumber]

Ancol Arab dan kawasan Timur Tengah dan Dekat Timur sekitarnya menyaksikan pertukaran dramatik semasa era Abad Pertengahan disebabkan terutamanya oleh penyebaran Islam dan penubuhan Empayar Arab.

Pada abad ke-5, Timur Tengah dipisahkan menjadi negara-negara kecil yang lembam; kedua-dua nan paling menonjol adalah Empayar Sasan berpunca Parsi dalam apa nan sekarang adalah Iran dan Iraq, dan Empayar Byzantine di Anatolia (Turki moden). Empayar Byzantine dan Sasan bertempur dengan satu sama lain secara berterusan, mencerminkan persaingan antara Empayar Rom dan Empayar Parsi nan dilihat sejauh panca ratus tahun sebelumnya. Pertempuran leleh kedua-dua negara, menghindari pentas melenggong kepada kuasa plonco. Sementara itu, puak-organisasi politik Badwi nomad yang memecahkan padang pasir Arab Saudi menyaksikan tempoh kestabilan organisasi politik, asosiasi bursa nan kian raksasa dan kebiasaan dengan agama Ibrahim atau monoteisme.

Sementara Empayar Byzantine Romawi dan Sasan Parsi keduanya lemah makanya Perang Byzantium-Sasan 602-628, kuasa baru internal acuan Islam berkembang di Timur Tengah di bawah Muhammad di Madinah. Dalam satu siri penguasaan Mukminat yang cepat, tentera ar-Rasyidin, yang diketuai oleh Khalifah dan komandan tentera yang mahir seperti Khalid ibn al-Walid, mengaut sebahagian besar Timur Tengah, cekut makin sekerat wilayah Byzantine n domestik perang Arab-Byzantine dan sepenuhnya mencampakkan Parsi n domestik aneksasi Islam ke atas Parsi. Khalifah Arab Zaman Pertengahanlah yang pertama akan menyatukan seluruh Timur Tengah laksana daerah yang berbeza dan mewujudkan identiti etnik yang dominan yang berterusan periode ini. Kekhalifahan ini tertera Khulafa al-Rasyidin, Khulafa Bani Umaiyah, Khulafa Anak laki-laki Abbasiyah, dan kemudian Empayar Seljuk.

Pasca- Muhammad memasyarakatkan Islam, ia melonjakkan budaya Timur Paruh ke dalam Zaman Kegemilangan Selam, pencapaian inspirasi kerumahtanggaan seni bina, kebangkitan semula kemajuan lama kerumahtanggaan sains dan teknologi, dan pembentukan cara hidup yang berbeza. Umat Selam menyelamatkan dan menebarkan kemajuan Yunani dalam latar perubatan, aljabar, geometri, astronomi, anatomi, dan etika yang kemudiannya akan pun ke Eropah Barat.

Penguasaan sosok Arab sekonyongkonyong berjarak puas pertengahan abad ke-11 dengan kedatangan orang-bani adam Turki Seljuq, yang berpindah ke selatan berusul negara-negara Turki di Asia Perdua. Mereka menakluki Parsi, Iraq (memasung Baghdad pada 1055), Syria, Palestin, dan Hijaz. Ini diikuti dengan siri ofensif Kristian Eropah Barat. Penceraian Timur Tengah membenarkan gabungan pasukan, terutama pecah Inggeris, Perancis, dan Empayar Suci Rom yang baru muncul, cak bagi masuk ke tepi laut ini. Lega tahun 1099, nekat Perang Salib Mula-mula menawan Baitulmuqaddis dan mendirikan Kekaisaran Baitulmuqaddis, yang bertahan sehingga hari 1187, ketika Salahuddin mendapatkan juga kota itu. Sreg waktu awal abad ke-13, gelombang elektronik penceroboh hijau, tentera Empayar Mongol menyapu rantau ini, menceroboh Baghdad dalam Pengepungan Baghdad lega 1258 dan mara ke selatan selama batas Mesir kerumahtanggaan apa yang dikenali andai penguasaan Mongol. Mongol akibatnya berundur pada 1335, tetapi kompleksitas yang berlaku di seluruh empayar mengancaikan Turki Seljuq. Pada tahun 1401, rantau ini terus dibelenggu oleh Turko-Mongol, Tamerlane, dan serbuan-serangan ganas mereka. Pada masa itu, satu juga kumpulan Turki juga telah muncul, iaitu Uthmaniyyah.

Asia Tengah

[sunting
|
sunting sumur]

Empayar Mongol

[sunting
|
sunting sumber]

Empayar Mongol merantai sebahagian besar Asia pada abad ke-13, sebuah kawasan yang mengunjur dari China ke Eropah. Abad Pertengahan Asia yaitu kerajaan Khan. Tidak persaudaraan terserah mana-mana orang yang menguasai tanah begitu juga Genghis Khan. Ia membina kuasanya dengan mengesakan tungkai Mongol nan terpisah sebelum mengembangkan kerajaannya di kidul dan barat. Beliau dan cucunya, Kublai Khan, menguasai tanah di China, Burma, Asia Tengah, Rusia, Iran, Timur Perdua, dan Eropah Timur. Terdapat anggaran bahawa tentera Mongol mengurangkan warga China dengan hampir satu pertiga. Genghis Khan adalah orang pagan yang menafikan damping semua agama, dan budaya mereka sering mengalami nyawa yang paling teruk berpunca tentera Mongol. Tentera Khan menakluk barat sejauh Baitulmuqaddis sebelum dikalahkan lega waktu 1260.

Asia Selatan

[sunting
|
sunting sumber]

India

[sunting
|
sunting sumber]

Penerapan Buddha di Asia, Buddhisme Mahayana permulaan memasuki China melalui Laluan Sutera.

India pada awal abad medio India, tahun 600 sampai 1200, ditakrifkan oleh kekaisaran-kerajaan serantau dan kepelbagaian budaya. Ketika Harsha dari Kannauj, yang memerintah banyak Lembang Indo-Gangetik berusul 606 hingga 647, cuba mengembangkan ke arah selatan, ia dikalahkan oleh penguasa Chalukya berpokok Deccan. Apabila penggantinya cuba mengembangkan ke arah timur, kamu dikalahkan oleh paduka tuan Pala dari Pekak. Apabila Chalukya cuba buat berkembang ke arah selatan, mereka dikalahkan oleh Pallava bermula selatan jauh, yang kemudiannya ditentang makanya Pandya dan Chola semenjak selatan jauh. Chola di bawah pemerintahan Yamtuan Emir Chola mampu mempercundang saingan mereka dan kambuh menjadi kuasa serantau. Chola berkembang ke utara dan mengecundang Chalukya Timur, Kalinga dan Pala. Di bawah Rajendra Chola, Chola mencipta bala laut pertama yang terkenal di kontinen India. Tentera Chola memperluaskan pengaruh imperium Chola ke tenggara Asia. Pada perian ini, umum pastoral yang tanahnya sudah dibersihkan bikin membagi laluan kepada ekonomi pertanian yang semakin meningkat ditampung privat umum kasta, seperti mana kelas pemerintah bukan tradisional yang baru.[11]

Pemilikan Mukmin di benua kecil India main-main terutamanya dari abad ke-12 dan seterusnya, walaupun aneksasi Muslim yang sebelumnya dibuat saja terbatas di pantai itu, bermula semasa kekuasaan Kerajaan Rajput di India Utara, walaupun Sindh dan Multan ditawan pada abad ke-8.

Asia Timur

[sunting
|
sunting sumber]

China

[sunting
|
sunting mata air]

China menyaksikan kenaikan dan dekadensi dinasti Sui, Kakaktua, Song, dan Yuan dan, dengan itu, penambahbaikan privat birokrasinya, penyerantaan Buddhisme, dan kedatangan Neo-Konfusianisme. Ia ialah era yang sangat sukar ditandingi lakukan seramik dan lukisan Cina. Karya seni bina abad pertengahan Gerbang Segara Selaran di Todaiji, Jepun, dan Kuil Tien-ning di Peking, China adalah sebahagian daripada pembinaan yang masih kekal dari era ini.

Dinasti Sui

[sunting
|
sunting mata air]

Dinasti berkuasa nan baharu mula meningkat sreg tahun 580-an, di gudi puak-partai nan terbahagi di China. Ini dimulakan apabila bangsawan bernama Yang Jian berkahwin dengan anak asuh perempuannya ke Dinasti Zhou Utara. Beliau mengisytiharkan diri andai Maharaja Wen berpunca Sui dan meraikan tentera nomad dengan menjauhi ningrat sarjana Konfusian. Maharaja Wen tidak lama kemudian mendahului penaklukan Dinasti Chen selatan dan menyatukan China sekali lagi di bawah Dinasti Sui. Maharaja meletakkan cukai dan membina jelapang untuk mengendalikan kelaparan dan mengawal pasaran. Kemudian anak lelaki Wen akan membunuhnya untuk menaiki kursi dan mengisytiharkan dirinya Maharaja Yang dari Sui. Maharaja Yang memeriahkan kembali falsafah cendekiawan dan birokrasi Konfusian, yang membawa kepada omelan para bangsawan dan superior tentera nomad. Nan kemudiannya menjadi superior nan boros yang menunggangi sendang-sumber China untuk kelimpahan peribadi dan usaha-usaha menyeluruh cak bagi merebut sediakala Korea. Kekecewaan tentera dan pengabaiannya terhadap empayar menguati menteri koteng lakukan membunuhnya pada 618 sangat mengakhiri Dinasti Sui.

Dinasti Kakaktua

[sunting
|
sunting sumber]

Mujurnya, salah seorang penasihat Yang paling dihormati, Li Yuan, dapat memaksudkan geta dengan cepat, menghalang keruntuhan yang makin huru-hara. Anda mengisytiharkan dirinya Maharaja Gaozu, dan mendirikan dinasti Tang pada tahun 623. Tang mematamatai kronologi China melangkaui penaklukan Tibet di barat, Vietnam di selatan, dan Manchuria di lor. Maharaja Catut kembali meningkatkan pendidikan sarjana dalam birokrasi Cina. Sebuah Kementerian Formalitas telah ditubuhkan dan sistem peperiksaan mutakadim diperbaiki cak bagi memenangi lebih ramai jauhari bakal pekerjaan mereka.[12]
Di samping itu, Buddhisme menjadi popular di China dengan dua jenis nan berbeza antara suku bangsa petani dan golongan elit, iaitu Buddhisme Persil Kudrati dan Zen.[13]
Dengan sangat menyokong penyebaran agama Buddha adalah Maharani Wu, yang secara bukan rasmi juga menuntut “Dinasti Zhou” dan memperlihatkan keluasan pikiran China terhadap penguasa wanita, yang jarang bermain sreg musim itu. Bagaimanapun, Buddhisme juga akan mengalami sejumlah tindak balas, terutama dari Pengamal Konfusianisme dan Taoisme. Ini biasanya melibatkan kritikan tentang bagaimana dia memperalat wang negara, kerana kerajaan enggak ki berjebah mengenakan cukai kepada biara Buddha, dan juga menghantar banyak geran dan hadiah kepada mereka.[14]

Dinasti Tang mula merosot di bawah rezim Maharaja Xuanzong, yang mula menelantarkan ekonomi dan ketenteraan dan menyebabkan rusuhan di kalangan pegawai pengadilan akibat otoritas jebah gundiknya, Nan Guifei, dan keluarganya.[15]
Ini risikonya menyundut perlagaan lega periode 755.[15]
Biarpun penolakan itu gagal, lakukan menundukkan tentangan itu memerlukan penglibatan suku nomad yang tidak terintegrasi di luar China dan mengagihkan kian banyak kuasa kepada pemimpin tempatan—menyebabkan kerajaan dan ekonomi di negara itu jatuh. Dinasti Tang secara rasmi bererak pada masa 907 dan pelbagai puak yang diketuai oleh puak-organisasi politik nomad dan pemimpin tempatan akan berjuang bikin mengawal China dalam tempoh Lima Dinasti dan Deka- Kerajaan.


Dinasti Liao, Song dan Jin

[sunting
|
sunting sumber]

Menjelang 960, lazimnya negara China telah disatukan semula di sumber akar Dinasti Song, walaupun ia kesuntukan kawasan di paksina dan enggak dapat mengalahkan salah satu puak nomad di sana—dinasti Liao iaitu cucu adam Khitan yang dulu kecinaan. Sejak itu, Dinasti Song perlu memberi ufti penghormatan untuk mengelakkan pencerobohan dan dengan itu menetapkan duluan lakukan kerajaan nomad yang lain untuk menindas mereka. Dinasti Song juga menyaksikan kebangkitan semula Konfusianisme dalam kerangka Neo-Konfusianisme. Ini mempunyai kesan dengan meletakkan sarjana Konfusian pada status nan lebih tingkatan daripada bangsawan atau penganut Buddha dan kembali meningkatkan pengurangan kuasa wanita. Amalan mengikat suku nan dikembangkan pada masa ini merupakan keseleo satu hasilnya. Akhirnya dinasti Liao di utara digulingkan oleh dinasti Jin dari orang-cucu adam Jurchen yang berkaitan dengan Manchu. Kerajaan Jin yunior menyerang lor China, menyebabkan Song lari jauh ke kidul dan mencipta dinasti Song Selatan pada 1126. Di sana, kehidupan budaya berkembang.

Dinasti Yuan

[sunting
|
sunting sumber]

Kar avontur Marco Polo

Menjelang 1227, Mongol sudah menakluk kerajaan Xia Barat barat laut China. Bukan lama kemudian kabilah Mongol menyerang empayar Jin dari puak Jurchen. Bandar-dermaga China tidak lama kemudian dikepung oleh kelompok Mongol yang tidak simultan menunjukkan izin kerjakan mereka yang mendatangi dan Cina Song Selatan dengan cepat kehilangan wilayah. Sreg tahun 1271, sultan agung ketika itu, Kublai Khan, mendakwa dirinya Maharaja China dan secara rasmi menubuhkan Dinasti Yuan. Menjelang 1290, seluruh China dikuasai oleh Mongol, menandakan kali pertama mereka pernah ditakluki sebaik-baiknya oleh penyerang luar; ibu kota baru ditubuhkan di Khanbaliq (Beijing moden). Kublai Khan meleraikan budaya Mongolia bermula budaya Cina dengan menganggu interaksi antara kedua-dua negara, memisahkan ruang hayat dan tempat ibadat, dan menempah kedudukan pentadbiran teratas kepada Mongol, dengan itu menghalang cendekiawan Konfusian bagi meneruskan sistem birokrasi. Walau bagaimanapun, Kublai patuh terbetot dengan pemikiran Cina, merumung dirinya dengan ketua Cina Buddha, Tao, maupun Konfusian.

Wanita Mongol mempamerkan sifat bebas yang berbeza berbanding wanita Cina yang terus ditindas. Wanita Mongol gegares menunggang kuda atau justru berperang. Isteri Kublai, Chabi, adalah konseptual yang sempurna dalam kejadian ini; Chabi menasihati suaminya mengenai beberapa perkara politik dan diplomatik; dia meyakinkan suaminya bahawa insan Cina mahu dihormati dan diperlakukan dengan baik bakal menjadikan mereka bertambah mudah bakal diperintah.[16]
Bagaimanapun, ini tidak mencukupi bikin memberi kesan kepada kedudukan wanita Cina, dan penerus Neo-Konfusian yang semakin meningkat di Kublai terus menindas kaum Cina dan bahkan wanita Mongolia.

Wabak Hitam, nan kemudiannya akan meranapkan Eropah Barat, terbit di Asia, di mana ia mengorbankan populasi besar di China puas musim 1331.

Jepun

[sunting
|
sunting sendang]

Zaman Asuka

[sunting
|
sunting sumber]

Sejarah abad medio di Jepun pecah dengan zaman Asuka, dari seputar 600 hingga 710. Hari itu dicirikan maka dari itu Renovasi Taika dan pemusatan empayar, nan kedua-duanya merupakan hasil serempak dari jalinan dan pengaruh Cina yang semakin meningkat. Pada tahun 603, Putera Shōtoku dari Dinasti Yamato mula mengubah politik dan budaya dengan ketara. Sira mengeluarkan Perlembagaan tujuh belas fasal puas periode 604, mengesakan kuasa ke arah maharaja (di bawah gelaran
tenno, atau daulat syurgawi) dan mengabaikan kuasa bikin menyingkirkan cukai berusul tuan-tuan wilayah. Shōtoku juga penaung agama Buddha dan beliau menggalakkan bangunan kuil secara kompetitif.[17]

Zaman Nara

[sunting
|
sunting mata air]

Renovasi maka itu Shōtoku telah beralih ke Jepun pada zaman Nara (710 hingga 794), dengan pemindahan ibu ii kabupaten Jepun ke Nara di Honshu. Tempoh ini menyaksikan penulisan goresan, etika, dan senibina gaya Cina di Jepun bersama dengan gagasan Konfusian[18]
sebagai tambahan Buddhisme yang sedia ada. Para petambak meluhurkan kedua-dua intelektual Konfusian dan rahib Buddha. Walau bagaimanapun, agama Buddha mendapat prestise bak agama negara, dan kerajaan mengarahkan pembinaan kuil, biara, dan patung-reca Buddha.[17]
Perbelanjaan makmur digabungkan dengan hakikat bahawa banyak bangsawan tidak menggaji cukai, menurunkan beban berat kepada kaum petambak nan menyebabkan kemiskinan dan kebuluran.[17]
Akhirnya kursi Buddha keluar dari kawalan, mengancam untuk merebut kekuasaan empayar dan menyebabkan Maharaja Kanmu bikin menularkan ibu ii kabupaten ke Heian-kyō untuk menghindari pengambilalihan Buddha.[18]
Ini menandakan permulaan zaman Heian dan penutup peremajaan Taika.

Zaman Heian

[sunting
|
sunting sendang]

Dengan tempoh Heian (berasal 794 hingga 1185), munculnya penghamburan kuasa imperialis. Pengaruh Cina pun roboh, perumpamaan akibat korelasi dengan pemusatan empayar dan mandat syurgawi, yang dianggap tidak efektif. Menjelang 838, keraton Jepun menghentikan kedutaannya di China; sahaja para peniaga dan rahib Buddha nan terus ke China. Buddhisme sendiri dianggap lebih Jepun tinimbang Cina, dan tetap popular di Jepun. Para pemuja agama Buddha dan biara terus berusaha buat mengumpul kuasa peribadi di istana, bersama dengan bangsawan. Sebuah keluarga indah tertentu yang menguasai otoritas dalam birokrasi empayar ialah suku Fujiwara. Pada hari ini, kehidupan budaya di istana empayar berkembang. Terletak fokus kepada kecantikan dan interaksi sosial serta penulisan dan kesusasteraan telah dianggap halus. Wanita bangsawan mutakadim berbudaya sama seperti mana pria bangsawan, berkecimpung dalam kerja-kerja kreatif dan politik. Transendental utama kesusasteraan Jepun dan peranan wanita n domestik budaya kelas tingkatan pada zaman ini adalah
Narasi Genji, nan ditulis oleh dang perwara Murasaki Shikibu.

Popularisasi istana kayu dan pintu gelongsor shōji di kalangan golongan bangsawan pula berperan.

Kekurangan kuasa imperialis pun menyebabkan peningkatan golongan elit pahlawan. Pemilik-pemilik kecil mula berfungsi secara mandiri. Mereka mentadbir undang-undang, projek-projek kerja mahajana yang diawasi, dan mengumpulkan hasil untuk diri mereka sendiri dan bukannya kastil empayar. Empunya-pemilik serantau pun mula membina tentera mereka sendiri. Pahlawan ini tetapi konsisten kepada tuan-tuan tempatan mereka dan bukan maharaja, walaupun rezim empayar sering memanggil mereka untuk melindungi ibu ii kabupaten. Kelas perajurit serantau berkembang menjadi samurai, yang mencipta budaya sendiri: tercatat senjata khusus seperti katana dan bagan kebanggaan, bushido. Kehabisan kawalan pemerintahan empayar pada sekelumit kedua zaman Heian membenarkan perbuatan rompak samun berkembang, mengharuskan para imam feudal dan biara Buddha kerjakan mendapatkan perajurit bagi memberi konservasi. Apabila kawalan empayar ke atas Jepun merosot, tuan-pemilik feudal juga menjadi bertambah bebas dan dibebaskan berpokok empayar. Daerah-negeri feudal ini mensia-siakan orang tani yang hidup di dalamnya, merusakkan penanam kepada harga diri hampir hina begitu juga hamba. Para pembajak sekali lagi dibatasi secara tegas daripada menanjak ke kelas bawah samurai, secara fizikal dihalang melangkaui perintang baju dan senjata. Akibat penindasan mereka, banyak kabilah orang tani beralih kepada Buddhisme sebagai intensi lakukan pahala di akhirat atas tingkah laku yang baik.[19]

Dengan peningkatan feudalisme, batih di istana empayar mula gelimbir kepada pakatan dengan tuan-empunya serantau. Suku Fujiwara merosot kuasanya, digantikan makanya persaingan antara suku Taira dan kaki Minamoto. Persaingan ini berkembang menjadi Perang Genpei sreg awal musim 1180-an. Perang ini menyaksikan penggunaan samurai dan tentera petani. Cak bagi samurai, pertempuran adalah seremoni dan mereka kerap dengan mudah mengalahkan kaum bertegal yang terlatih. Suku Minamoto terbukti berjaya kerana persekutuan luar bom mereka. Selepas Taira dimusnahkan, Minamoto menubuhkan sebuah kerajaan tentera yang disebut kesyogunan (atau bakufu) yang berfokus di Kamakura.

Zaman Kamakura

[sunting
|
sunting sumber]

Akhir Perang Genpei dan penubuhan kesyogunan Kamakura menandakan berakhirnya zaman Heian dan permulaan zaman Kamakura pada tahun 1185, lantas menguatkan feudal Jepun.

Korea

[sunting
|
sunting sumber]

Korea berperang antara tiga kerajaan tempatan: Silla, Baekje, dan Goguryeo. Ini berterusan sehingga Silla berkawan dengan Catut China untuk menakluk seluruh Korea. Percubaan kerjakan pencinaan berlaku.

Zaman moden awal

[sunting
|
sunting sendang]

Empayar Rusia mulai berkembang ke Asia dari abad ke-17, dan kesudahannya akan menguasai seluruh Siberia dan sebahagian besar Asia Tengah menjelang akhir abad ke-19. Empayar Uthmaniyyah memecahkan Anatolia, Timur Tengah, Afrika Utara dan Balkan semenjak abad ke-16 dan seterusnya. Plong abad ke-17, Manchu menakluk China dan mendirikan Dinasti Qing. Puas abad ke-16, Empayar Mughal menuntaskan sebahagian besar India dan memulakan era keemasan kedua bagi India. China adalah ekonomi terbesar di marcapada untuk sebahagian ki akbar musim itu, diikuti maka dari itu India sampai abad ke-18.

Ming China

[sunting
|
sunting sumber]

Lega 1368, Zhu Yuanzhang mendakwa dirinya sebagai Maharaja Hongwu dan menubuhkan Dinasti Ming di China. Dengan lekas, maharaja baru dan pengikutnya mendorong kaum Mongol dan budaya mereka keluar dari China dan luar Tembok Osean.[20]
Maharaja baru itu agak mencurigakan kepada para sarjana yang menguasai birokrasi China, kerana ia dilahirkan umpama penanam dan tidak berbahasa.[20]
Walau bagaimanapun, sarjana Konfusian diperlukan untuk birokrasi China dan ditubuhkan semula serta memperbaiki sistem peperiksaan dan membuat mereka lebih penting dalam memasuki birokrasi berbanding sebelum ini. Peperiksaan menjadi lebih hati-hati, menghukum dengan teruk terhadap sebarang pengelabuan, dan mereka yang unggul sudah diangkat lebih tinggi. Akhirnya, Hongwu juga mengarahkan lebih kuasa ke sebelah peranan maharaja cak bagi menamatkan pengaruh rasuah birokrat.

Awam dan ekonomi

[sunting
|
sunting sumber]

Maharaja Hongwu, mungkin kerana simpatinya kepada rakyat, telah membina banyak sistem pengairan dan projek-projek awam tak yang menerimakan keringanan kepada penanam-orang tani.[21]
Mereka lagi dibenarkan untuk menanam dan menghendaki tanah yang tidak didiami tanpa terbiasa membayar apa-barang apa cukai dan permohonan buruh dikurangkan.[21]
Walau bagaimanapun, tiada satupun yang dapat menghentikan kenaikan papan bawah lanhir nan meningkat nan membujur banyak keistimewaan daripada kekaisaran dan perlahan-persil mengamankan kaum bersawah. Pemberi pinjaman wang menyakar harta penanam intern pertukaran bakal gadai taki dan membeli lahan petani, memaksa mereka bikin menjadi penyewa kepada tuan persil atau menjajah ke tempat lain untuk bekerja.[22]
Pula pada masa ini, Neo-Konfusianisme semakin meningkat ketimbang dua dinasti terdahulu (Song dan Yuan). Fokus sreg keutamaan golongan yang lebih bertongkat sendok berbanding belia, laki-laki berbanding wanita, dan suhu berbanding pelajar mengakibatkan diskriminasi kecil kelasan “sedikit”. Seni halus berkembang di era Ming, dengan teknik nan lebih baik intern lukisan berus yang menggambarkan pemandangan istana, kehidupan kota atau luar kota; orang sama dengan sarjana alias perantau; atau kegagahan gunung, danau, maupun rawa. Novel Cina sepenuhnya berkembang di era ini, dengan klasik seperti penulisan
Perjalanan ke Barat, dan
Jin Ping Mei.

Ekonomi juga berkembang pesat semasa Dinasti Ming. Prolog tanaman Amerika seperti milu, keledek, dan kacang cina yang diperbolehkan kerjakan ditanam di lahan rani amat mendukung mencegah kelaparan. Letupan penduduk yang bermula pada dinasti Song semakin pesat sehingga penduduk China berjumlah berusul 80 atau 90 juta sosok hingga 150 juta anak adam hanya dalam tiga abad, memuncak pada masa 1600.[23]
Ini menyerupai ekonomi murahan yang berkembang baik secara jantung dan luaran. Sutera, teh, seramik, dan perkakas pernis mutakadim dihasilkan makanya tukang-tukang yang menjualnya di Asia dan kepada bani adam Eropah. Barat mula berkedai (dengan bilang takat nan diberikan oleh China), terutamanya di bandar-pangkalan bom Macau dan Canton. Walaupun peniaga banyak mendapat manfaat daripadanya, lahan tetap menjadi simbol utama kekayaan di China dan kekayaan para pedagang sering dikaitkan dengan memperoleh lebih banyak persil.[23]

Kebaikan asing

[sunting
|
sunting perigi]

Demi faedah kemuliaan nasion, bani adam Cina mula menghantar kapal-kapal jong yang mengagumkan merentasi Laut China Kidul dan Besar Hindi. Bersumber 1403 sebatas 1433, Maharaja Yongle menugaskan ekspedisi nan diketuai oleh Admiral Zheng He, sendiri sida-sida Islam mulai sejak China. Jong Cina mengirimkan berkurun-kurun tentera, barangan, dan binatang bagi zoo, menjajat ke Asia Tenggara, Parsi, kidul Arab, dan timur Afrika untuk menunjukkan kehebatan kuasa Cina. Kehebatan mereka melampaui orang Eropah ketika itu, dan seandainya ekspedisi ini tidak berjarak, ekonomi dunia kali berbeza puas hari ini.[24]
Puas tahun 1433, kerajaan China mengakhirkan bahawa kos tentera laut ialah perniagaan yang tidak teradat. Tentera laut China berantara dibubar dan menjatah pijakan kepada pembaharuan dalaman dan pertahanan ketenteraan juga bermula. Kamu sudah menjadi keutamaan China sejak lama yang mereka teristiadat mencagar diri mereka dari manusia nomad dan mereka telah semoga pun kepada kejadian itu. Takat yang semakin besar sreg tentera laut China akan menyebabkan mereka terdedah kepada pencerobohan asing melalui laut puas kemudian hari.

Rajah seorang Jesuit, Lanang Schall von Bell (1592-1666), berpakaian bagaikan karyawan Jabatan Ilmu falak China.

Seperti mana yang tidak boleh dielakkan, hamba allah-orang Barat tiba di pantai timur China, terutamanya mubaligh Jesuit yang hingga ke lahan besar pada tahun 1582. Mereka cuba menukar individu-orang Cina ke agama Kristian dengan terlebih lampau menukarkan tangga sosial dan membenarkan inferior-kelas bawah yang lebih rendah buat mengganti agama. Lakukan terus membujur sokongan, gegap-gempita orang Jesuit mengakui pakai pakaian, rasam istiadat, dan bahasa Cina.[25]
Sesetengah cendekiawan Cina berminat dengan ilham Barat tertentu dan khususnya dalam teknologi Barat. Menjelang 1580an, cendekiawan Jesuit sama dengan Matteo Ricci dan Laki-laki Schall membuatkan golongan elit China kagum dengan kemajuan teknologi seperti jam Eropah, kalendar dan meriam yang lebih baik, dan ramalan gerhana yang tepat.[25]
Walaupun sesetengah ningrat sarjana menukar agama, gaduh yang mensyaki orang Barat nan mereka panggil “orang-orang yang lain beradab” dan bahkan membenci mereka kerana rasa malu yang mereka songsong oleh Barat. Walau bagaimanapun, sekumpulan kecil akademikus Jesuit kekal di istana cak bagi menarik perhatian maharaja dan penasihatnya.

Kejatuhan

[sunting
|
sunting sumber]

Batavia Belanda pada abad ke-17, dibina di Jakarta Paksina saat ini.

Menjelang akhir musim 1500-an, imperium yang sangat berpusat yang memberi kuasa kepada maharaja telah gagal kerana ramai penguasa yang tidak cekap. Seiring dengan penguasa-penguasa yang lemah ini datang pegawai yang mencuil kesempatan dari keadaan tersebut. Sekali lagi projek-projek awam menjadi rosak akibat pengabaian oleh birokrasi lalu mengakibatkan banjir, kemarau, dan kebuluran yang mengancam kaum petani. Kebuluran tidak lama kemudian menjadi begitu dahsyat sehingga beberapa peladang terpaksa lego momongan-anak mereka kepada perhambaan untuk menyelamatkan mereka berbunga kelaparan, alias untuk memakan alat peraba pokok, najis dendang laut, alias memakan orang.[26]
Banyak zamindar menyalahgunakan kejadian dengan membina ladang ki akbar di mana para pembajak yang terdesak akan bekerja dan dieksploitasi. Sebaliknya, banyak orang tani ini lari, merompak, dan memberontak secara terbuka.

Kesemua ini setimbang dengan dekadensi protokoler dinasti China yang dilihat sebelum ini, serta ancaman asing yang semakin meningkat. Pada pertengahan abad ke-16, lanun Jepun dan etnik Cina mula menuding tepi laut daksina, dan birokrasi mahupun tentera tidak dapat menghentikannya.[27]
Intimidasi orang Manchu lor juga berkembang. Manchu adalah negara yang sudah lalu melembung di lor China, detik sreg semula abad ke-17 seorang majikan lokal bernama Nurhaci sekonyongkonyong menyatukan bala tentera daripada keluarga-keluarga nan saling menentang di bawah Lapan Panji-panji. Manchu mengguna pakai banyak adat China, khususnya mengambil prinsip birokrasi mereka. Walau bagaimanapun, Manchu masih kekal bak pengikut China. Pada tahun 1644, pentadbiran Cina menjadi suntuk lemah, Maharaja ke-16 dan terakhir, Maharaja Chongzhen, tidak bertindak balas terhadap keparahan sambutan yang berlaku maka itu pihak setempat sehingga kutub telah menyerang Daerah tingkat Larangan (istana peribadinya). Dia enggak lama kemudian menggantung dirinya di yojana imperium.[27]
Bakal masa yang singkat, Dinasti Shun telah dituntut, sehingga koteng pegawai Ming menjuluki sokongan pecah Manchu untuk meletakkan dinasti baru. Dinasti Shun berakhir n domestik masa setahun dan Manchu kini berada n domestik Tembok Besar. Mengambil kesempatan ketimbang hal itu, Manchu berarak ke ibu ii kabupaten China di Beijing. Dalam tempoh dua dekad, semua China ialah milik Manchu dan Dinasti Qing ditubuhkan.

Zaman moden penghabisan

[sunting
|
sunting sumber]

Qing China

[sunting
|
sunting sumber]

Menjelang 1644, insan Manchu utara telah menakluki China dan mendirikan dinasti asing—Dinasti Qing—sekali pun. Maharaja Manchu Qing, terutamanya ilmuan Konfusian Kangxi, kekal sebahagian besarnya konservatif—mengekalkan birokrasi dan sarjana, serta ideologi Konfusian yang hadir internal mahajana Cina. Walau bagaimanapun, perubahan privat ekonomi dan percubaan bau kencur untuk memintasi isu-isu tertentu juga berlaku. Ini tercantum peningkatan bursa dengan negara-negara Barat yang membawa sejumlah ki akbar selaka ke internal ekonomi China sebagai pertukaran untuk teh, porselin, dan tekstil sutera. Ini membolehkan untuk kelas saudagar baru, para komprador, cak bagi membangun. Di samping itu, kerja-kerja pembaikan dilakukan untuk daik, terusan, jalan, dan kerja pengairan. Ini, digabungkan dengan penurunan cukai dan tugas buruh imperium, hendaknya merarai pergolakan orang tani. Walau bagaimanapun, Qing gagal mengawal kelas tuan tanah nan semakin berkembang yang sudah mula menindas petambak dan menyalahgunakan geta mereka.

Menjelang pengunci abad ke-18, isu-isu dalaman dan luaran mula muncul internal politik, masyarakat, dan ekonomi Qing China. Sistem peperiksaan yang mana para akademikus diserap ke dalam birokrasi menjadi semakin korup; rasuah dan lain-lain rang penipuan yang dibenarkan bikin para sarjana nan tidak berpengalaman dan tidak masuk akal mula memasuki birokrasi dan ini akhirnya menyebabkan pengabaian berleluasa terhadap pembajak, tentera, dan projek infrastruktur nan sebelumnya. Kemiskinan dan rompakan semakin meningkat, terutamanya di daerah luar pangkalan, dan migrasi besar-besaran mencari kerja di seluruh China berperan. Kerajaan yang sentiasa konservatif indolen membuat penyempuraan bagi menguasai problem ini.

Perang Candu

[sunting
|
sunting sumur]

China mematamatai statusnya dikurangkan dengan apa yang dilihat laksana perdagangan parasit dengan basyar Barat. Plong semula, peniaga-peniaga Eropah mengalami kerugian kerana cucu adam Cina tidak peduli dengan barangan mereka, sementara permintaan Eropah untuk komoditi Cina seperti teh dan porselin tetapi meningkat. Kerjakan menyaingi ketidakseimbangan ekspor impor yang memihak kepada mereka, para peniaga Inggeris mula menjual candu India kepada orang Cina. Ini bukan sahaja menghabiskan sediaan kencana Cina, sira sekali lagi menyebabkan penagihan dadah yang rembet di gudi birokrasi dan masyarakat secara amnya. Satu tabu madat dibuat seawal 1729 oleh Maharaja Yongzheng, tetapi abnormal nan dilakukan kerjakan menguatkuasakannya. Pada awal abad ke-19, di dasar Maharaja Daoguang yang baru, kerajaan mula berusaha berkanjang untuk membasmi candu daripada umum Cina. Memimpin usaha ini yakni pegawai-tenaga kerja ilmuwan yang dihormati termasuk Pesuruhjaya Imperial Tali tap Zexu.

Selepas Ban membinasakan makin daripada 20,000 buah boks candu pada musim sensual waktu 1839, insan Eropah memaksudkan pampasan bagi segala apa nan mereka tatap sebagai rayuan China nan tak wajar dalam hal ehwal mereka. Apabila tidak dibayar, British mengisytiharkan perang pada masa yang sama, bermula dengan apa nan dikenali sebagai Perang Candu Purwa. Jong Cina nan ketinggalan zaman tak bakir melawan kapal British yang maju, dan enggak lama kemudian rantau Kali besar Yangzi menjadi ancaman pengeboman dan pencerobohan British. Maharaja tidak mempunyai saringan tetapi buat menuntut damai, mengakibatkan pembuangan Lin dan Perjanjian Nanking, sangat menyerahkan kawalan Hong Kong kepada British dan membuka perdagangan dan diplomasi dengan negara-negara Eropah nan lain, termasuk Jerman, Perancis, dan Amerika Syarikat.

Kontemporari

[sunting
|
sunting sumber]

Kar Asia pada awal abad ke-20

Kuasa Eropah mutakadim memair bahagian-bahagian lain di Asia sreg awal abad ke-20, seperti British India, Indochina Perancis, Hindia Timur Sepanyol, dan Macau dan Goa Portugis. Permainan Besar antara Rusia dan Britain adalah perjuangan buat berwenang di rantau Asia Paruh puas abad kesembilan belas. Kereta Jago merah Trans-Siberia, yang melintasi Asia selesai pada tahun 1916. Sebahagian dari Asia kekal bebas terbit kawalan Eropah begitu juga Parsi, Thailand dan kebanyakan negara China. Pada abad kedua puluh, Empayar Jepun berkembang ke China dan Asia Tenggara semasa Perang Dunia Kedua. Sesudah perang, banyak negara Asia menjadi bebas berusul kuasa Eropah. Semasa Perang Dingin, bahagian utara Asia adalah komunis yang dikawal dengan Kesatuan Soviet dan Republik Rakyat China, manakala sekutu barat takhlik perjanjian seperti CENTO dan SEATO. Konflik seperti Perang Korea, Perang Vietnam dan pencerobohan Soviet terhadap Afghanistan telah menjadi saksi sambutan antara komunis dan inkompatibel komunis. Privat dekad sehabis Perang Mayapada Kedua, rancangan penstrukturan mulanya habis-habisan menyorong Jepun lakukan menjadi ekonomi kedua terbesar di mayapada, sebuah fenomena yang dikenali laksana keajaiban ekonomi Jepun setelah perang. Konflik Arab-Israel mutakadim menguasai sebahagian lautan ki kenangan hijau-baru ini di Timur Tengah. Sesudah degradasi Kesatuan Soviet plong 1991, terwalak banyak negara objektif hijau di Asia Tengah.

Tatap kembali

[sunting
|
sunting mata air]

  • Sejarah Asia purba
  • Ki kenangan Asia Tenggara
  • Asia prasejarah
  • Sejarah laut Perang Marcapada II

Rujukan

[sunting
|
sunting sumur]


  1. ^


    “Second preliminary report of the excavations at Lahuradewa district”
    (PDF). Directorate of Archaeology (U.P, India). Diarkibkan daripada yang asal
    (PDF)
    puas 2022-06-13.



  2. ^


    “New Archaeological Discoveries and Researches in 2004 – The Fourth Archaeology Forum of CASS”. Institute of Archaeology – Chinese Academy of Social Sciences. Diarkibkan daripada nan asal pada 2022-05-12. Dicapai sreg
    2007-09-18
    .



  3. ^


    “The Indus Valley Civilisation”.
    ThinkQuest. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 May 2022. Dicapai pada
    9 February
    2022
    .



  4. ^

    Stearns 2022, m/s. 68.
  5. ^


    a




    b




    c



    Stearns 2022, m/s. 65.

  6. ^

    Stearns 2022, m/s. 66.
  7. ^


    a




    b




    c




    d



    Stearns 2022, m/s. 43.

  8. ^

    Stearns 2022, m/s. 44.

  9. ^

    Stearns 2022, m/s. 42.
  10. ^


    a




    b




    c



    Stearns 2022, m/s. 45.

  11. ^


    Stein, B. (1998),
    A History of India
    (ed. 1st), Oxford: Wiley-Blackwell, m/s. 119–122, ISBN978-0-631-20546-3



  12. ^

    Stearns 2022, m/s. 270, Chapter 12.

  13. ^

    Stearns 2022, m/s. 271–272, Chapter 12.

  14. ^

    Stearns 2022, m/s. 273, Chapter 12.
  15. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 274, Chapter 12.

  16. ^

    Stearns 2022, m/s. 327, Chapter 14.
  17. ^


    a




    b




    c



    Bowman 2000, m/s. 124–137.
  18. ^


    a




    b



    Stearns dll. 2022, m/s. 291–301.
    sfn error: no sasaran: CITEREFStearnsAdasSchwartzGilbert2011 (help)


  19. ^

    Stearns dll. 2022, m/s. 296.
    sfn error: no mangsa: CITEREFStearnsAdasSchwartzGilbert2011 (help)

  20. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 503, Chapter 22.
  21. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 504, Chapter 22.

  22. ^

    Stearns 2022, m/s. 505, Chapter 22.
  23. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 507, Chapter 22.

  24. ^

    Stearns 2022, m/s. 339, Chapter 15.
  25. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 508, Chapter 22.

  26. ^

    Stearns 2022, m/s. 509, Chapter 22.
  27. ^


    a




    b



    Stearns 2022, m/s. 510, Chapter 22.

Bibliografi

[sunting
|
sunting sumber]

  • “Asia Reborn: A Continent Rises from the Ravages of Colonialism and War to a New Dynamism” by Prasenjit K. Basu,Publisher: Aleph Book Company
  • Bowman, John S. (2000),
    Columbia Chronologies of Berkat History and Culture, New York City: Columbia University Press, ISBN978-0-231-50004-3

  • Holcombe, Charles.
    A History of East Asia: From the Origins of Civilization to the Twenty-First Century
    (2010).
  • Ludden, David.
    India and South Asia: A Short History
    (2013).
  • Mansfield, Peter, and Nicolas Pelham,
    A History of the Middle East
    (4th ed, 2022).
  • Moffett, Samuel Hugh.
    A History of Christianity in Asia, Vol. II: 1500–1900
    (2003) excerpt
  • Murphey, Rhoads.
    A History of Asia
    (7th ed, 2022) excerpt
  • Stearns, Peter Cakrawala.; Michael Adas; Stuart B. Schwartz; Marc Jason Gilbert (2011),
    World Civilizations: The Menyeluruh Experience
    (Textbook) (ed. 6th), Upper Saddle River, NJ: Longman, ISBN978-0-13-136020-4



Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Asia

Posted by: caribes.net