Sabda Rasulullah saw nan bermaksud:

“Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu wahyu dan urut-urutan selamat dan barang siapa yang enggak memelihara solat maka sebenarnya solat itu tidak menjadi cahaya dan juga tidak menjadi wangsit dan kronologi selamat baginya”.



Takut rasanya bila kita dengar “solat tak diterima Allah SWT”. Manakan enggak takut, solat adalah tiang agama dan merupakan ibadah nan pertama disyariatkan dan yang minimum akhir sekali ditinggalkan oleh anak adam. Solat secara simultan dapat menghubungkan hamba dengan penciptanya. Dari segi amalan ibadah, solat dipenuhi dengan sebutan tahlil, tahmid dan zikir. Minus solat nescaya sia-sia ibadah kita yang tidak.

Solat yakni ibadah nan ringan dan fertil terjamah makanya setiap cucu adam. Ringan atau beratnya ibadah solat gelimbir kepada tahap keimanan seseorang. Semakin berkeyakinan seseorang itu semakin mudahlah ia melakukannya. Umpama contoh, solat fajar amatlah sukar bakal seseorang ingat berpangkal tidur pelengkap n domestik peristiwa kesejukan. Bakal mereka nan memiliki keimanan yang mantap, mereka akan siuman dan menyempurnakan solat subuh.

Orang yang menjauhi solat fardhu adalah amat buruk dan lampau virulen sekali, malaha sampai-sampai keji ketimbang Iblis. Ini kerana Iblis hanya berat pinggul sujud kepada nabi Lanang a.s. nan yakni makhluk, tetapi makhluk yang menyingkir solat adalah sendiri yang enggan bersujud kepada Yang mahakuasa s.w.kaki langit nan merupakan Khaliq (pencipta).

10 sebab solatnya lain diterima oleh Allah S.W.Horizon, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang pria yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Insan pria nan menjadi imam, padahal orang nan menjadi makmum membencinya.

4. Orang laki-laki nan melarikan diri.

5. Orang maskulin yang minum arak minus mahu meninggalkannya (Taubat).

6. Basyar perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang cewek yang mengamalkan solat tanpa memakai capil.

8. Pendeta ataupun pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-turunan nan doyan makan riba’.

10. Individu yang solatnya tidak bisa menahannya terbit melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.”

Solat yang terbaik adalah keyakinan yang benar, bacot nan teratur dan perbuatan yang mencerminkan sikap dan perbuatan Rasulullah SAW. Solat nan dikerjakan mengikut cara Rasulullah akan memperoleh ketenangan, ketenteraman dan sekaligus bisa mendidik arwah manusia ke arah nan bersusila dan baik. Selain itu, sembahyang dapat melahirkan sifat mahmudah dan menolak sifat mazmumah.

Semoga perkongsian “Solat Yang Tidak Diterima Allah” ini dapat kondusif menambahkan pemberitahuan sesiapa sekadar untuk lebih tahu mengenai ini. Semoga bermanfaat.